[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 1-6 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش و ارزیابی کارآموزی در عرصه پرستاری سلامت جامعه به روش پورتفولیو بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام
آرمان آزادی ، معصومه بستامی، محمدرضا بسطامی
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، azadi.arman@gmail.com
چکیده:   (1644 مشاهده)

مقدمه: در سال‌های اخیر استفاده از پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی در میان رشته‌های علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش و ارزیابی واحد کارآموزی در عرصه سلامت جامعه دانشجویان پرستاری به روش پورتفولیو بر میزان رضایتمندی آنان انجام شد.

روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که نمونه‌های آن شامل 30 دانشجوی سال آخر پرستاری بودند که در 10 مرکز بهداشتی-درمانی شهری تقسیم شدند و به صورت تصادفی 5 مرکز به هر یک از گروههای مداخله و کنترل تخصیص یافت. در گروه مداخله آموزش و ارزیابی به روش پورتفولیو صورت گرفت در حالیکه در گروه کنترل آموزش و ارزیابی به شیوه معمول بود. ابزار جمع آوری داده‌ها یک پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از مداخله توسط مشارکت کنندگان هردو گروه تکمیل شد.

یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین کلی نمره رضایتمندی نمونه‌های گروه مداخله 26/21 (15/2) و در گروه کنترل 46/14 (77/2) بود که از این نظر اختلاف میانگین نمرات گروهها معنی دار بود (001/0 > P). همچنین در اغلب سؤالات پرسشنامه میانگین امتیاز دانشجویان گروه مداخله به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود.

نتیجه گیری: نتایح این مطالعه حاکی از مؤثر بودن پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری است. با این حال ارائه آموزشهای لازم جهت آشنایی دانشجویان و مربیان با این روش جهت کسب نتایج بهتر توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: پورتفولیو، دانشجوی پرستاری، یادگیری بالینی، ارزیابی بالینی
متن کامل [PDF 551 kb]   (505 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.21859/ijnr-11061


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadi A, Bastami M, Bastami M R. The Effect of Clinical Learning and Assessment of Community Health Nursing Apprenticeship Using Portfolio Method on Nursing Students’ Satisfaction. IJNR. 2017; 11 (6) :1-6
URL: http://ijnr.ir/article-1-1883-fa.html
آزادی آرمان، بستامی معصومه، بسطامی محمدرضا. بررسی تأثیر آموزش و ارزیابی کارآموزی در عرصه پرستاری سلامت جامعه به روش پورتفولیو بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام. پژوهش پرستاری. 1395; 11 (6) :1-6

URL: http://ijnr.ir/article-1-1883-fa.html

جلد 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 778 queries by yektaweb 3463