دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، azadi.arman@gmail.com
چکیده: (6786 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر استفاده از پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی در میان رشتههای علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش و ارزیابی واحد کارآموزی در عرصه سلامت جامعه دانشجویان پرستاری به روش پورتفولیو بر میزان رضایتمندی آنان انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که نمونههای آن شامل 30 دانشجوی سال آخر پرستاری بودند که در 10 مرکز بهداشتی-درمانی شهری تقسیم شدند و به صورت تصادفی 5 مرکز به هر یک از گروههای مداخله و کنترل تخصیص یافت. در گروه مداخله آموزش و ارزیابی به روش پورتفولیو صورت گرفت در حالیکه در گروه کنترل آموزش و ارزیابی به شیوه معمول بود. ابزار جمع آوری دادهها یک پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از مداخله توسط مشارکت کنندگان هردو گروه تکمیل شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین کلی نمره رضایتمندی نمونههای گروه مداخله 26/21 (15/2) و در گروه کنترل 46/14 (77/2) بود که از این نظر اختلاف میانگین نمرات گروهها معنی دار بود (001/0 > P). همچنین در اغلب سؤالات پرسشنامه میانگین امتیاز دانشجویان گروه مداخله به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود.
نتیجه گیری: نتایح این مطالعه حاکی از مؤثر بودن پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری است. با این حال ارائه آموزشهای لازم جهت آشنایی دانشجویان و مربیان با این روش جهت کسب نتایج بهتر توصیه میشود.
Azadi A, Bastami M, Bastami M R. The Effect of Clinical Learning and Assessment of Community Health Nursing Apprenticeship Using Portfolio Method on Nursing Students’ Satisfaction. IJNR 2017; 11 (6) :1-6 URL: http://ijnr.ir/article-1-1883-fa.html
آزادی آرمان، بستامی معصومه، بسطامی محمدرضا. بررسی تأثیر آموزش و ارزیابی کارآموزی در عرصه پرستاری سلامت جامعه به روش پورتفولیو بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (6) :1-6