[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز
سیده لیلا داوری، بهروز رضایی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان (خوراسگان)، ایران ، beh.rezaei@gmail.com
چکیده:   (760 مشاهده)

مقدمه: بیمارستان‌ها ازنظر یادگیری سازمانی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و پرستاران به‌عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستان‌ها نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا می‌کنند. این پژوهش باهدف مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه پرستاران در بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی مقایسه‌ای و مقطعی است. جامعه پژوهش شامل تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز در سال 1394 بود. تعداد 297 نفر از کارکنان که حداقل یک سال سابقه کار داشته و تمایل به مشارکت داشتند به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای منظم انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی گومژ و همکاران (2005) در چهار بعد تعهد مدیریت، دید سیستمی، انتقال دانش و فضای باز و آزمایشگری جمع‌آوری شد. روایی این پرسشنامه به روش روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای 83/0 در مطالعات قبل تأییدشده بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب هم‌بستگی در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به ترتیب 95/10 ± 90/58، 38/10 ± 82/55 بود و در سطح متوسط ارزیابی شد. ابعاد تعهد مدیریت (001/0 = P) و فضای باز و آزمایش گری (001/0 = P) در کارکنان بیمارستان‌های دولتی به‌طور معناداری بالاتر بود اما در ابعاد انتقال دانش و دید سیستمی اختلاف معنادار نبود (05/0 < P). قابلیت تعهد مدیریت و قابلیت فضای باز و آزمایشگری، به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین میانگین نمره را در بین چهار قابلیت یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و درمجموع داشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه قابلیت یادگیری سازمانی پرستاران در سطح متوسط بود پیشنهاد می‌گردد مدیران پرستاری با داشتن دید سیستمی و ایجاد فضای باز، و مشارکت دادن پرستاران در تصمیم گیری‌ها، شرایط لازم برای انتقال دانش و یادگیری سازمانی و ارتقا قابلیت‌های یادگیری سازمانی پرستاران مورد مطالعه را فراهم سازند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، کارکنان پرستاری، بیمارستان‌های خصوصی، بیمارستان‌های دولتی، یادگیری
متن کامل [PDF 770 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: مدیریت پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.21859/ijnr-12011


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari S, rezaei B. The Comparison of Organizational Learning Capabilities Form the Viewpoint of Nursing Staff Between Public and Private Hospitals of Shiraz. IJNR. 2017; 12 (1) :1-8
URL: http://ijnr.ir/article-1-1774-fa.html
داوری سیده لیلا، رضایی بهروز. مقایسه قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شیراز. پژوهش پرستاری. 1396; 12 (1) :1-8

URL: http://ijnr.ir/article-1-1774-fa.html

جلد 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 774 queries by yektaweb 3430