[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 8-13 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش بالینی بااستفاده از موبایل بر رفتارهای خطای دارویی کارورزان پرستاری
عصمت نوحی ، یاسر مظاهری، منصور عرب
استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، smnouhi@yahoo.com
چکیده:   (1099 مشاهده)

مقدمه: ﺗﻮﺟﻬﺎت داروﻳﻲ  از  ارکان مهم  مراقبتی است. پیشگیری از مخاطرات ناشی از انتخاب ،آماده سازی ، کاربرد و اجرای ناصحیح برنامه دارویی خصوصا در کارورزان و دانشجویان ضمن آموزش بالینی از ضرورتهای اخلاقی  و آموزشی در ارائه خدمات سلامت طی بستری شدن بیماران است.  از شاخص ترین دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت از جمله موبایل  ، ﺳﻬﻮﻟﺖ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺳﺮﻳﻊ و ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺑﺎﻻﻳﻲ از اﻃﻼﻋﺎت است، با توجه ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ رفع ﻣﺸﻜﻼت وکاهش خطاهای دارویی و ﻟﺰوم دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺳﺮﻳﻊ دانشجویان ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت داروﻳﻲ ﺟﺪﻳﺪ. این مطالعه با هدف تعیین  اثر بخشی استفاده از آموزش بالینی تلفیقی بااستفاده از موبایل بر رفتارهای خطای  دارویی درکارورزان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرمان انجام شده است.

روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است. جامعه پژوهش دانشجویان کارورز مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرمان درسال  93-1392بود. نمونه گیری در مرحله اول مبتنی بر هدف و   به روش سرشماری انجام شد . نمونه پژوهش شامل  60 نفر که به صورت دو گروهه با  تخصیص تصادفی (گروه مداخله و شاهد ) قبل و بعد از مداخله( استفاده از موبایل و نرم افزار دارویی  در مواجهه و کاربرد دارو های شایع قلبی و کسب اطلاعات و مراقبتهای مربوطه )مورد مطالعه قرار گرفتند . کارورزی های هر دو گروه  دربخش سی سی یو  انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته ، شامل 12سوال در ابعاد توانایی شناختی  و 32 سوال در بخش رفتارهای خطای دارویی که پس از کسب روایی و پایایی مطلوب مورد استفاده قرار گرفت جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه  20 و آزمونهای پارامتریک تی مستقل و تی زوج  متناسب با اهداف آنالیز داده ها انجام شد.

یافته ها: نتایج بعد از آموزش و مداخله پژوهش گر نشان داد که میانگین نمره مربوط به رفتارهای بدون خطای دارویی (عملکرد دارویی) (001/0 p < ) به طور معناداری نسبت به گروه شاهد  افزایش یافته است.

نتیجه گیری:نتایج بیانگر نیازهای عمیق آموزشی کارورزان در زمینه شناخت و استفاده از دارو ها در بالین بودند. کاربردنرم افزار دارویی از طریق موبایل به صورت تلفیقی با آموزش معمول در بالین ،بر ابعاد شناختی و رفتارهای خطای دارویی دانشجویان پرستاری موثر بود. نتایج این تحقیق در راستای پژوهش های مشابه موید آن است که استفاده از تکنولوژی روز برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی ومراقبت های پرستاری ، به عنوان یک فرصت  و ابزار کمک آموزشی مطرح می باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، یادگیری موبایل، خطاهای دارویی، کارورزان پرستاری
متن کامل [PDF 235 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noohi E, Mazaheri Y, Arab M. The Effect of Clinical Training Using Mobile Phone on Medication Errors of Nursing Trainees. IJNR. 2017; 12 (2) :8-13
URL: http://ijnr.ir/article-1-1499-fa.html
نوحی عصمت، مظاهری یاسر، عرب منصور. تاثیرآموزش بالینی بااستفاده از موبایل بر رفتارهای خطای دارویی کارورزان پرستاری . پژوهش پرستاری. 1396; 12 (2) :8-13

URL: http://ijnr.ir/article-1-1499-fa.html

جلد 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 782 queries by yektaweb 3503