[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 15، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 109-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در دانشگاه های آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) و نجف آباد در سال 1397
ناهید عیسوند طهماسبی ، مرضیه ضیایی راد* ، مینا جوزی
استادیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (1863 مشاهده)
مقدمه:از مهم‌ترین حوزه‌های توسعه پایدار سلامتی در جوامع بشری، بخش بهداشت و درمان است در این بین پرستاران به عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی، 70 درصد تیم سلامت و درمان را تشکیل می­دهند. جهت حفظ استانداردهای مراقبت پرستاری، شناخت روش­های توسعه و ارتقاء صلاحیت بالینی پرستاران الزامی می‌باشد. هدف از این مطالعه تعیین صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در دانشگاه های آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) و نجف آباد بود.
روش کار:در این مطالعه توصیفی تحلیلی 112نفر از دانشجویان کارآموزی در عرصه وارد مطالعه شدند. اطلاعات مورد نیاز توسط دو پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه صلاحیت بالینی جمع اوری گردید. تجزیه و تحلیل در دو سطح توصیفی و استباطی  با استفاده از نسخه 22 نرم افزار SPSS انجام شد.انجام شد.
یافته ها:در مطالعه حاضر، میانگین امتیاز صلاحیت بالینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و نجف‌آباد به ترتیب 36/34 ±59/209 و 59/18 ±09/234 بود. در مجموع میانگین امتیاز صلاحیت بالینی دانشجویان این دو دانشگاه مقدار12/30 ±84/221 به دست آمد و 3/72 درصد آن‌ها از نظر صلاحیت بالینی در سطح عالی بودند. همچنین نتایج مطالعه حاضر در زمینه ابعاد صلاحیت بالینی نشان داد که صلاحیت بالینی اکثریت دانشجویان در ابعاد مراقبت بیمار محور (9/42 درصد)، پذیرش و ایفای نقش حرفه‌ای (3/72 درصد)، مستندسازی ارائه مراقبت ایمن (5/70 درصد)، توانمندی در رعایت اصول اخلاقی (7/77 درصد)، توانمندی در مدیریت مراقبت (2/65 درصد) و پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری (1/74 درصد) در سطح عالی بودند.
نتیجه گیری:نظر به اهمیت موضوع صلاحیت بالینی ضروری است تا حمایت پرسنل از دانشجویان، استقلال و درگیر نمودن دانشجو در بخش، حمایت از دانشجو در زمینه خلاقیت و نوآوری، مدنظر مربیان قرار گیرد و تمهیدات لازم در خصوص کاهش موانع صلاحیت بالینی اندیشیده شود.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، پرستار، بهداشت و درمان
متن کامل [PDF 231 kb]   (912 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1399/11/14 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eisvand Tahmasebi N, Ziaei Rad M, Jouzi M. Evaluation of clinical competence of nursing students in Islamic Azad Universities of Isfahan (Khorasgan) and Najafabad Branch in 2018. IJNR 2020; 15 (5) :99-109
URL: http://ijnr.ir/article-1-2505-fa.html

عیسوند طهماسبی ناهید، ضیایی راد مرضیه، جوزی مینا. بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در دانشگاه های آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) و نجف آباد در سال 1397. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (5) :99-109

URL: http://ijnr.ir/article-1-2505-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645