[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 17، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 36-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش خود مراقبتی براساس نظریه اورم بر کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به سندروم نفروتیک
جمال الدین بگجانی ، اکرم السادات سادات حسینی ، هادی رنجبر ، نیلوفر نجفعلی دیزجی ، زهرا ظریفیان سروش* ، معصومه محکم
گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، soroush.zarifian@gmail.com
چکیده:   (1312 مشاهده)
مقدمه: عوارض ناشی از سندرم نفروتیک باعث کاهش کیفیت زندگی والدینِ کودکان مبتلا به این بیماری می گردد. با توجه به اینکه آموزش خودمراقبتی با احتمال کاهش مرگ و میر و بهبود پیامدهای بیماری همراه می­ باشد، لذا هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر ارتقاء کیفیت زندگی والدینِ کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک بوده است.
روش­ کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی 60 کودک 18-7 ساله مبتلا به سندرم نفروتیک به روش تصادفی به دو گروه مساوی آزمون و کنترل تقسیم شدند. ابزارگرداوری داده ها شامل: فرم اطلاعات دموگرافیک  و پرسشنامه ی خلاصه شده ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی[1] بود. اعضای گروه مداخله 2 جلسه 60 دقیقه ­ای، آموزش خودمراقبتی براساس نظریه اورم دریافت کردند. نتایج مداخله بعد از یک ماه توسط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمره ی کیفیت زندگی والدین در گروه آزمون و کنترل، قبل از مداخله، به ترتیب 74/3 ± 36/51 و 52/4 ± 46/51 بود که اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده نشد(05/0 <P). لیکن یک ماه پس از مداخله در گروه آزمون این رقم  به 26/3 ± 90/99 و در گروه کنترل به 27/9 ± 20/51 رسیده بود که بر اساس آزمون من ویتنی یو (05/0 >P) اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری: آموزش خودمراقبتی براساس نظریه اورم بر ارتقاء کیفیت زندگی والدینِ کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک مؤثر بود. این نتایج در یک ماه بعد از مداخله آموزشی نیز تداوم داشت، لذا می­ تواند به عنوان روش مکمل و اثربخش در افزایش کیفیت زندگی والدین این گروه از بیماران مورد استفاده قرار بگیرد.

 
واژه‌های کلیدی: کودک، آموزش، اورم، والدین، سندروم نفروتیک، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 266 kb]   (482 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/5/16 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

begjani J, sadat hoseini A, ranjbar H, najafali dizaji N, zarifian soroush Z, mohkam M. The Effect of Self Care Education based on Orem’s Theory on Quality of Life of Parents of Children with Nephrotic Syndrome. IJNR 2022; 17 (4) :27-36
URL: http://ijnr.ir/article-1-2707-fa.html

بگجانی جمال الدین، سادات حسینی اکرم السادات، رنجبر هادی، نجفعلی دیزجی نیلوفر، ظریفیان سروش زهرا، محکم معصومه. تاثیر آموزش خود مراقبتی براساس نظریه اورم بر کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به سندروم نفروتیک. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1401; 17 (4) :27-36

URL: http://ijnr.ir/article-1-2707-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645