[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 7، شماره 26 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 7 شماره 26 صفحات 42-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه
خانم سمیه حامد توسلی، دکتر فاطمه الحانی* ، دکتر ابراهیم حاجی زاده
د تربیت مدرس ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده:   (23393 مشاهده)
مقدمه: درکودکان مبتلا به تالاسمی برای حفظ حیات باید تزریقات مکرر خون و دسفرال انجام شود. قرار دادن کتتر داخل وریدی یکی از رایج‌ترین پروسیجرهای تهاجمی می‌باشد و اغلب کودکان به ویژه کودکان خردسال چنین پروسیجری را استرس‌آورترین جنبه بیماری، بستری، و حتی ویزیت سرپایی خود بیان می‌کنند. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب پروسیجرهای تزریقی کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است. نمونه‌های پژوهش شامل 60 کودک 7-3 سال، دارای پرونده در بخش‌های تالاسمی استان گیلان می‌باشند. که به طور تصادفی به دو گروه (آزمون و شاهد) تقسیم شدند. در گروه آزمون، بازی آشناسازی به مدت 15-10دقیقه قبل از انجام پروسیجر تزریقی، انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودگزارشی ترس‌های بالینی کودک و مقیاس خودگزارشی چهره‌ای اضطراب، می‌باشند. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، تی‌تست، من‌ویتنی و ویلکاکسون انجام گرفت. یافته‌ها: داده‌ها نشان داد که میانگین رتبه‌ اضطراب، قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). اما بعد از مداخله آزمون آماری من ویتنی و ویلکاکسون نشان دادند که میانگین رتبه‌ اضطراب، در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کاهش معناداری دارد (05/0>p). نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش مداخله بازی آشناسازی در کاهش اضطراب ناشی از پروسیجرهای تزریقی کودکان مؤثر می‌باشد. لذا پیشنهاد می‌شود که پرستاران کودک برای کاهش اضطراب کودکان مبتلا به بیماری‌های حاد و مزمن که مکرراً تحت اقدامات درمانی قرار می‌گیرند، از روش بازی آشناسازی استفاده نمایند
واژه‌های کلیدی: اضطراب، کودک سن قبل از مدرسه، تالاسمی، پرستار، بازی آشناسازی
متن کامل [PDF 689 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamedtavasoli S, alhani F, hajizadeh E. Investigating of the effect of familiarzation play on the injective procedural anxiety in B-Thalassemic pre-school children. IJNR. 2012; 7 (26) :42-49
URL: http://ijnr.ir/article-1-1055-fa.html

حامد توسلی سمیه، الحانی فاطمه، حاجی زاده ابراهیم. بررسی میزان تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه. پژوهش پرستاری. 1391; 7 (26) :42-49

URL: http://ijnr.ir/article-1-1055-fa.html



جلد 7، شماره 26 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3862