بررسی میزان تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه
|
سمیه حامد توسلی ، فاطمه الحانی* ، ابراهیم حاجی زاده |
د تربیت مدرس ، alhani_f@modares.ac.ir |
|
چکیده: (26822 مشاهده) |
مقدمه: درکودکان مبتلا به تالاسمی برای حفظ حیات باید تزریقات مکرر خون و دسفرال انجام شود. قرار دادن کتتر داخل وریدی یکی از رایجترین پروسیجرهای تهاجمی میباشد و اغلب کودکان به ویژه کودکان خردسال چنین پروسیجری را استرسآورترین جنبه بیماری، بستری، و حتی ویزیت سرپایی خود بیان میکنند. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب پروسیجرهای تزریقی کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است. نمونههای پژوهش شامل 60 کودک 7-3 سال، دارای پرونده در بخشهای تالاسمی استان گیلان میباشند. که به طور تصادفی به دو گروه (آزمون و شاهد) تقسیم شدند. در گروه آزمون، بازی آشناسازی به مدت 15-10دقیقه قبل از انجام پروسیجر تزریقی، انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودگزارشی ترسهای بالینی کودک و مقیاس خودگزارشی چهرهای اضطراب، میباشند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری کایاسکوئر، تیتست، منویتنی و ویلکاکسون انجام گرفت.
یافتهها: دادهها نشان داد که میانگین رتبه اضطراب، قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). اما بعد از مداخله آزمون آماری من ویتنی و ویلکاکسون نشان دادند که میانگین رتبه اضطراب، در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کاهش معناداری دارد (05/0>p).
نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش مداخله بازی آشناسازی در کاهش اضطراب ناشی از پروسیجرهای تزریقی کودکان مؤثر میباشد. لذا پیشنهاد میشود که پرستاران کودک برای کاهش اضطراب کودکان مبتلا به بیماریهای حاد و مزمن که مکرراً تحت اقدامات درمانی قرار میگیرند، از روش بازی آشناسازی استفاده نمایند |
|
واژههای کلیدی: اضطراب، کودک سن قبل از مدرسه، تالاسمی، پرستار، بازی آشناسازی |
|
متن کامل [PDF 689 kb]
(64 دریافت)
|
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1391/5/24 | انتشار: 1391/5/25
|
|
|
|