[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 8، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 64-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر دانش، نگرش و باورهای بیماران نارسایی عروق کرونر نسبت به علایم انفارکتوس میوکارد
مریم اسماعیلی* ، صدیقه ملکی ، مهناز شوقی ، فرح عزیزی ، سهیلا مقیمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، esmaeiliem@yahoo.com
چکیده:   (20045 مشاهده)
مقدمه: بیماری‌های عروق کرونر از جمله مشکلات شایع بهداشتی در دنیا محسوب شده که احتمال ابتلا به انفارکتوس میوکارد در آن‌ها نسبت به جمعیت سالم بیشتر است. افزایش آگاهی، نگرش و باور این بیماران از علایم انفارکتوس میوکارد نقش مهمی در کاهش تأخیرات پیش بیمارستانی دارد و آموزش پرستاری می‌تواند نقش مهمی را در رسیدن به این هدف ایفا کند. این مطالعه به منظور بررسی تأثیر آموزش پرستاری بر دانش، نگرش و باور بیماران مبتلا به بیماری‌های عروق کرونر در پاسخ به علایم انفارکتوس انجام شده است. روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی شده است. نمونه‌های این پژوهش 170 بیمار مبتلا به یکی از بیماری‌های عروق کرونر بستری در بیمارستان شهید رجایی تهران هستند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی‌سازی بلوک‌بندی شده به دو گروه مساوی تجربه و کنترل تخصیص داده شدند. در این مطالعه گروه تجربه تحت آموزش پرستاری قرار گرفت و در نهایت دو گروه تجربه و کنترل با هم مقایسه شدند. نتایج حاصل از مطالعه با روش‌های آماری توصیفی، تی‌مستقل و تی‌زوجی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمره دانش، نگرش و باور بیماران گروه تجربه قبل و بعد از اجرای مداخله پرستاری وجود داشته است (001/0=p). همچنین میانگین نمره دانش، نگرش و عقاید بیماران گروه تجربه در مقایسه با گروه کنترل بعد از اجرای مداخله افزایش یافته است (نمره دانش از 05/12 به 45/17، نمره نگرش از 64/9 به 91/12 و نمره باور از 95/15 به 50/18). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه‌های آموزش پرستاری می‌تواند نقش مهمی را در بالا بردن دانش و نگرش بیماران قلبی در معرض خطر انفارکتوس میوکارد داشته باشد. لذا توجه به امر آموزش پرستاری مستمر و دقیق به بیماران بستری به منظور کاهش تأخیرات پیش بیمارستانی ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، باور، آموزش پرستاری، انفارکتوس میوکارد، بیماری عروق کرونر
     
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/4/24 | انتشار: 1392/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili M, Maleki S, Shoghi M, Azizi F, Moghimi S. The effect of nursing education on knowledge, attitudes and beliefs in patients with coronary artery disease in response to myocardial infarction. IJNR 2013; 8 (2) :57-64
URL: http://ijnr.ir/article-1-1199-fa.html

اسماعیلی مریم، ملکی صدیقه، شوقی مهناز، عزیزی فرح، مقیمی سهیلا. تأثیر آموزش بر دانش، نگرش و باورهای بیماران نارسایی عروق کرونر نسبت به علایم انفارکتوس میوکارد. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (2) :57-64

URL: http://ijnr.ir/article-1-1199-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645