میزان رضایت مراجعین از ارایه خدمات بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک
|
فریده یغمایی*، سعاد محقظوپور، قاسم رئیس اکبری، پرویز کمالی |
|
|
چکیده: (22496 مشاهده) |
مقدمه: خدمات بهداشتی در یک جامعه با سلامت و پیشرفت آن جامعه ارتباط مستقیم دارد. افراد جامعه در سنین مختلف احتیاجات بهداشتی متفاوتی دارند و تامین این نیازها در چارچوب خدمات مراکز بهداشتی – درمانی امکانپذیر میباشد. این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایت مراجعین مراکز بهداشتی درمانی از خدمات بهداشتی اراک انجام شد. روش کار: در این مطالعه 285 نفر از مراکز بهداشتی - درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه شامل 51 سؤال و در دو بخش اطلاعات دموگرافیک (11 سؤال) و قسمت دوم سؤالات مربوط به رضایت مراجعین از خدمات مادر و کودک (11 سؤال)، خدمات تنظیم خانواده (9 سؤال)، خدمات واکسیناسیون (9 سؤال) و خدمات آموزش بهداشت (11 سؤال) تنظیم گردید. اعتبار ابزار فوق از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد به دست آمد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین رضایت مراجعین از خدمات مادر و کودک 18/4 69/37 (رضایت بالا)، میانگین از خدمات تنظیم خانواده 50/4 14/28 (رضایت متوسط)، و میانگین رضایت از خدمات واکسیناسیون مراکز بهداشتی درمانی 88/2 44/31 (رضایت بالا) میباشد. ضمناً اکثریت مراجعین (8/78%) از خدمات آموزش بهداشت رضایت داشتند. 1/86% نیز از نحوه رفتار و خصوصیات اخلاقی کارکنان واحد مادر و کودک و تنظیم خانواده و 3/83% از رفتار و خصوصیات اخلاقی کارکنان واحد واکسیناسیون راضی بودهاند. |
|
|
|
متن کامل [PDF 178 kb]
(46 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقات کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1387/11/22 | انتشار: 1386/4/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|