درک و رضایت بیماران از آموزشهای دریافت شده در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گناباد
|
محمد اقبالی* ، علی محمدپور ، حمیدرضا تولیدهای ، یوسف علیزاده |
، eghbali.msn@gmail.com |
|
چکیده: (16122 مشاهده) |
مقدمه: آموزش به بیمار یکی از اصول اساسی در مراقبت از بیمار میباشد. پرستاران موظف به انجام نقش آموزشی خود بوده تا موجبات رضایت بیمار را فراهم نموده، بهبودی را سرعت بخشیده و میزان بستری مجدد را کاهش دهند. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی درک و رضایت بیماران از آموزشهای دریافت شده در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شده است.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی، بوده که در آن 384 نفر از بیماران در مرحله ترخیص از بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گناباد به طور سهمیهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها به وسیله پرسشنامهای که به همین منظور تدوین و از اعتبار و اعتماد علمی آن اطمینان حاصل شده بود، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS v.16 و بهرهگیری از شیوههای آمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: براساس نتایج تحقیق، بیشترین عملکرد آموزشی کادر درمانی در حیطههای دارو درمانی، پیگیری درمان پس از ترخیص و کمترین آموزشها در حیطه نوع و چگونگی رژیم غذایی، پیش آگهی بیماری و چگونگی انجام فرایض و واجبات دینی بود. همچنین میانگین و انحراف معیار رضایتمندی از عملکرد آموزشی پزشکان و پرستاران به ترتیب 04/6±42/33 و 37/5±6/32 بود و این اختلاف از نظر آماری معنادار بود (001/0=p). بین جنس و نمره رضایتمندی ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که زنان نسبت به مردان از رضایت بیشتری برخوردار بودند (001/0=p).
نتیجهگیری: آموزشهای ارایه شده و میزان رضایت بیماران از این آموزشها در تمام حیطهها در حد مطلوب نمیباشد. لذا بر آموزش به بیماران و کسب رضایت آنان به ویژه در رابطه با نوع و چگونگی رژیم غذایی تأکید میشود. دادن اطلاعات لازم در خصوص پیش آگهی و فرآیند بیماری، چگونگی انجام فرایض و واجبات دینی در شرایط بیماری، بیش از پیش توصیه میگردد. |
|
واژههای کلیدی: بیماران، ترخیص، رضایتمندی، آموزش به بیمار |
|
|
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1392/12/12 | انتشار: 1392/12/24
|
|
|
|