مقدمه: نوجوانان در دوران بلوغ با بسیاری از تغییرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسائل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آینده تأثیر منفی بر سلامت روانی و خودکارآمدی آنها داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر 9-12 ساله در مدارس ابتدایی استان البرز انجام شد.
روش: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است، که روی270 دانش آموز دختر9-12 ساله مدارس ابتدایی، که سابقه شرکت در برنامه های آموزشی بهداشت بلوغ را نداشتند، در سال 1392 انجام گرفته است. دانش آموزان به سه گروه 90 نفره (2 گروه مداخله و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. در گروه آزمون اول، ارائه سخنرانی آموزش بهداشت بلوغ و در گروه آزمون دوم، ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر بود. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه داده ها در سه گروه از آزمون های آماری کای اسکوئر، فیشر، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و توکی استفاده شد.
یافته ها: مقایسه اختلاف میانگین نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش (اثر آموزش) نسبت به گروه کنترل در هر دو گروه مداخله اختلاف آماری معنادار (0/001>P) نشان داد. اختلاف میانگین نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش در گروه بسته آموزشی نیز بیشتر از گروه سخنرانی بوده و از نظر آماری اختلاف معناداری را نشان داد (0/001>P).
نتیجه گیری: مقایسه میانگین تفاضل نمرات در دو گروه، حاکی از مؤثرتر بودن بسته آموزشی در افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی بوده است. ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ به عنوان یک روش آموزشی مؤثر در جهت افزایش خودکارآمدی دانش آموزان دختر پیشنهاد می گردد.
Heydari M, Mir Mohammad Ali M, Khakbazan Z, Mahmoodi M. The study of comparison of two educational methods of lecture and training package on self-efficacy 9-12 years old girls students in relation with adolescent health. IJNR 2015; 10 (1) :1-12 URL: http://ijnr.ir/article-1-1476-fa.html
حیدری محبوبه، میر محمد علی ئی ماندانا، خاکبازان زهره، محمودی محمود. بررسی مقایسه ای تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر9-12 ساله در ارتباط با بهداشت بلوغ. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1394; 10 (1) :1-12