:: جلد 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 13-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش بالینی بااستفاده از موبایل بر رفتارهای خطای دارویی کارورزان پرستاری
عصمت نوحی* ، یاسر مظاهری ، منصور عرب
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، smnouhi@yahoo.com
چکیده:   (6093 مشاهده)

مقدمه: ﺗﻮﺟﻬﺎت داروﻳﻲ  از  ارکان مهم  مراقبتی است. پیشگیری از مخاطرات ناشی از انتخاب ،آماده سازی ، کاربرد و اجرای ناصحیح برنامه دارویی خصوصا در کارورزان و دانشجویان ضمن آموزش بالینی از ضرورتهای اخلاقی  و آموزشی در ارائه خدمات سلامت طی بستری شدن بیماران است.  از شاخص ترین دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت از جمله موبایل  ، ﺳﻬﻮﻟﺖ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺳﺮﻳﻊ و ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺑﺎﻻﻳﻲ از اﻃﻼﻋﺎت است، با توجه ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ رفع ﻣﺸﻜﻼت وکاهش خطاهای دارویی و ﻟﺰوم دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺳﺮﻳﻊ دانشجویان ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت داروﻳﻲ ﺟﺪﻳﺪ. این مطالعه با هدف تعیین  اثر بخشی استفاده از آموزش بالینی تلفیقی بااستفاده از موبایل بر رفتارهای خطای  دارویی درکارورزان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرمان انجام شده است.

روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است. جامعه پژوهش دانشجویان کارورز مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی شهر کرمان درسال  93-1392بود. نمونه گیری در مرحله اول مبتنی بر هدف و   به روش سرشماری انجام شد . نمونه پژوهش شامل  60 نفر که به صورت دو گروهه با  تخصیص تصادفی (گروه مداخله و شاهد ) قبل و بعد از مداخله( استفاده از موبایل و نرم افزار دارویی  در مواجهه و کاربرد دارو های شایع قلبی و کسب اطلاعات و مراقبتهای مربوطه )مورد مطالعه قرار گرفتند . کارورزی های هر دو گروه  دربخش سی سی یو  انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته ، شامل 12سوال در ابعاد توانایی شناختی  و 32 سوال در بخش رفتارهای خطای دارویی که پس از کسب روایی و پایایی مطلوب مورد استفاده قرار گرفت جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه  20 و آزمونهای پارامتریک تی مستقل و تی زوج  متناسب با اهداف آنالیز داده ها انجام شد.

یافته ها: نتایج بعد از آموزش و مداخله پژوهش گر نشان داد که میانگین نمره مربوط به رفتارهای بدون خطای دارویی (عملکرد دارویی) (001/0 p < ) به طور معناداری نسبت به گروه شاهد  افزایش یافته است.

نتیجه گیری:نتایج بیانگر نیازهای عمیق آموزشی کارورزان در زمینه شناخت و استفاده از دارو ها در بالین بودند. کاربردنرم افزار دارویی از طریق موبایل به صورت تلفیقی با آموزش معمول در بالین ،بر ابعاد شناختی و رفتارهای خطای دارویی دانشجویان پرستاری موثر بود. نتایج این تحقیق در راستای پژوهش های مشابه موید آن است که استفاده از تکنولوژی روز برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی ومراقبت های پرستاری ، به عنوان یک فرصت  و ابزار کمک آموزشی مطرح می باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، یادگیری موبایل، خطاهای دارویی، کارورزان پرستاری
متن کامل [PDF 235 kb]   (1639 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/2/2 | پذیرش: 1395/10/2 | انتشار: 1396/2/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها