مقدمه: حافظه کودکان در مورد تجارب دردناک، میتواند واکنش های آنها را در مواجه با وقایع مشابه تحت تأثیر قرار دهد. در کودکان با سنین کمتر، خاطره منفی، ایجاد ادراک منفی از مراقبتهای بالینی مینماید. انحراف فکر، یک تکنیک کنترل درد میباشد که در کاهش درد و تنشهای رفتاری در کودکانی که متحمل رویههای تهاجمی درمانی و مراقبتی میشود، مؤثر واقع شده است. هدف از این مطالعه، مروری بر روشهای انحراف فکر برای کاهش درد در کودکان سن مدرسه میباشد.
روش: این مطالعه با مرور منابع منتشر شده و در دسترس داخلی و خارجی در فاصله سالهای 2000 تا 2014، در پایگاههای اطلاعاتی ProQuest، Scopus، PubMed، Elsevier، SID و Iran Medex انجام شد. از بین مقالات متعدد به دست آمده، 8 مقاله مروری و مداخلهای برای کنترل درد در کودکان، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: در مطالعات مختلف، نقش چندین روش مثل هیپنوتیزم، انحراف فکر، افکار و تصورات هدایت شده در کاهش درد در کودکان به کار گرفته شده و یا بر آنها تأکید گردیده است. در این میان روش انحراف فکر رایج ترین روش مورد استفاده برای رویههای دردناکی است که مدت کوتاهی به طول میانجامد. بنابراین از مداخلاتی که برای کاهش احساس درد در کودکان به کار گرفته میشود انحراف فکر با بکارگیری حواس پنج گانه است که علاوه بر درد، تنش حاصل از رویه درمانی را نیز کاهش میدهد. روشهای انحراف فکر مثل استفاده از عینکهای سه بعدی فضای مجازی به اندازه روشهای دارویی مؤثر و حتی بهتر است.
نتیجهگیری: در مجموع انحراف فکر با استفاده از فضای مجازی سبب تعدیل درد، ترس و اضطراب در کودکان شده که منجر به کاهش مقاومت آنها در برابر انجام رویهها میگردد. به همین خاطر پرستار نیز میتواند رویه را راحتتر و با سرعت بیشتری انجام دهد.
Babaie M, Shirinabadi Farahani A, Nourian M, Pourhoseingholi A, Masoumpoor A. Pain management using distraction in school-age children . IJNR 2015; 10 (3) :71-80 URL: http://ijnr.ir/article-1-1567-fa.html
بابائی محدثه، شیرین آبادی فراهانی اعظم، نوریان منیژه، پورحسینقلی اسماء، معصوم پور آناهیتا. روش های کنترل درد از طریق انحراف فکر در کودکان سن مدرسه. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1394; 10 (3) :71-80