:: جلد 10، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 80-71 برگشت به فهرست نسخه ها
روش‌ های کنترل درد از طریق انحراف فکر در کودکان سن مدرسه
محدثه بابائی ، اعظم شیرین ‌آبادی فراهانی* ، منیژه نوریان ، اسماء پورحسینقلی ، آناهیتا معصوم ‌پور
، farahani1381@yahoo.com
چکیده:   (16627 مشاهده)
مقدمه: حافظه کودکان در مورد تجارب دردناک، می‌تواند واکنش ‌های آنها را در مواجه با وقایع مشابه تحت تأثیر قرار دهد. در کودکان با سنین کمتر، خاطره منفی، ایجاد ادراک منفی از مراقبت‌های بالینی می‌نماید. انحراف فکر، یک تکنیک کنترل درد می‌باشد که در کاهش درد و تنش‌های رفتاری در کودکانی که متحمل رویه‌های تهاجمی درمانی و مراقبتی می‌شود، مؤثر واقع شده است. هدف از این مطالعه، مروری بر روش‌های انحراف فکر برای کاهش درد در کودکان سن مدرسه می‌باشد. روش: این مطالعه با مرور منابع منتشر شده و در دسترس داخلی و خارجی در فاصله سال‌های 2000 تا 2014، در پایگا‌ه‌های اطلاعاتی ProQuest، Scopus، PubMed، Elsevier، SID و Iran Medex انجام شد. از بین مقالات متعدد به دست آمده، 8 مقاله مروری و مداخله‌ای برای کنترل درد در کودکان، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: در مطالعات مختلف، نقش چندین روش مثل هیپنوتیزم، انحراف فکر، افکار و تصورات هدایت شده در کاهش درد در کودکان به کار گرفته شده و یا بر آنها تأکید گردیده است. در این میان روش انحراف فکر رایج ترین روش مورد استفاده برای رویه‌های دردناکی است که مدت کوتاهی به طول می‌انجامد. بنابراین از مداخلاتی که برای کاهش احساس درد در کودکان به کار گرفته می‌شود انحراف فکر با بکارگیری حواس پنج گانه است که علاوه بر درد، تنش حاصل از رویه درمانی را نیز کاهش می‌دهد. روش‌های انحراف فکر مثل استفاده از عینک‌های سه بعدی فضای مجازی به اندازه روش‌های دارویی مؤثر و حتی بهتر است. نتیجه‌گیری: در مجموع انحراف فکر با استفاده از فضای مجازی سبب تعدیل درد، ترس و اضطراب در کودکان شده که منجر به کاهش مقاومت آنها در برابر انجام رویه‌ها می‌گردد. به همین خاطر پرستار نیز می‌تواند رویه را راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام دهد.
واژه‌های کلیدی: کنترل درد، فضای مجازی، انحراف فکر، کودکان سن مدرسه
متن کامل [PDF 237 kb]   (4308 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/6/28 | انتشار: 1394/6/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها