[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 66-58 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط سبک های مدیریت تعارض و مهارت های تفکر انتقادی پرستاران در محیط های بالینی
مرضیه حسن پور ، زینب ایزدیان* ، محمد حسن ایزدیان ، فرزانه غلامی مطلق
، izadian@ut.ac.ir
چکیده:   (11986 مشاهده)
مقدمه: محیط کار و ماهیت شغل پرستاران باعث شده است تعارض به عنوان بخش اجتناب ناپذیر فعالیت آنها قلمداد شود. از این رو مراکز بهداشتی درمانی نیازمند پرستارانی هستند که بتوانند با سطوح بالای تفکر و قدرت استدلال در شرایط متعارض تصمیم گیری کنند. روش: این مطالعه حاصل یک پژوهش توصیفی همبستگی است که در سال 92 بین نمونه ی 337 نفری از پرستاران شاغـل در13 مرکز آموزشی درمانی دانشـگاه علوم پزشکـی اصفهـان، که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض توماس کلمن و آزمون مهارتهـای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. پس از تکمیل پرسشنامه هـا امتیاز افراد بـا استفـاده از نرم افـراز آماری SPSS16 مورد تحلیـل قرار گرفت و بسته به نوع داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی مناسب مانند میانگین، واریانس، آزمـون t و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: در حوزه مدیریت تعارض بالاترین میانگین متعلق به سبک مصالحه 18.33 و کمترین متعلق به سبک رقابت با میانگین 12.58 بود. میانگین نمره تفکر انتقادی پرستاران 14.92 بود، بالاترین نمره با میانگین 7.21 متعلق به استدلال قیاسی و کمترین نمره به مهارت تجزیه و تحلیل با میانگین 4 اختصاص داشت. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان دادکه بین متغیر مدیریت تعارض و مهارت های تفکر انتقادی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی رابطه معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: پرستاران در مدیریت تعارض از سبک های متفاوتی استفاده می کردند و سبک غالبی در بین آنان وجود نداشت. میانگین نمره تفکر انتقادی در پرستاران مورد مطالعه کمتر از میانگین مورد نظر بود. هرچند در این پژوهش رابطه کامل و قوی ای بین مولفه های تفکر انتقادی و سبک های مدیریت تعارض به دست نیامد اما بررسی پیشینه نشان می دهد با تقویت مهارت های تفکر انتقادی افراد از سبک های اثربخش تری برای مدیریت تعارض استفاده می کنند.
واژه‌های کلیدی: پرستار، مدیریت تعارض، مهارت تفکر انتقادی، مرکز آموزشی درمانی
متن کامل [PDF 461 kb]   (2618 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/10/23 | انتشار: 1394/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanpour M, Izadian Z, Izadian M, Gholami Motlagh F. Relationship between nurses' conflict management styles and critical thinking skills in the clinical setting. IJNR 2016; 10 (4) :58-66
URL: http://ijnr.ir/article-1-1628-fa.html

حسن پور مرضیه، ایزدیان زینب، ایزدیان محمد حسن، غلامی مطلق فرزانه. ارتباط سبک های مدیریت تعارض و مهارت های تفکر انتقادی پرستاران در محیط های بالینی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1394; 10 (4) :58-66

URL: http://ijnr.ir/article-1-1628-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645