[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان سیدالشهداء سمیرم
عاطفه افشاری ، مریم پیروزی* ، سمیه افشاری ، کاوک حجاب
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، Gh.pirozi1363@yahoo.com
چکیده:   (10308 مشاهده)

مقدمه: ایمنی بیمار یکی از مقوله های مهم در مباحث بهبود کیفیت ارائه خدمات سلامت می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار و شناسایی ابعاد دارای اولویت مداخله در بیمارستان سیدالشهداء سمیرم صورت گرفته است. روش: مطالعه حاضر بصورت توصیفی از نوع مقطعی بر روی جامعه ای از پرستاران، ماماها، و کارکنان شاغل در رادیولوژی و آزمایشگاه صورت گرفت. انتخاب نمونه های هدف به روش سر شماری بود. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد و بومی سازی شده "ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار بیمارستانی" انجام گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. برای توصیف مشخصات واحدهای پژوهش آمارهای توصیفی مورد استفاده قرار گرفت. طبق راهنمای پرسشنامه در بررسی ابعاد کسب میانگین درصد پاسخ مثبت حداقل 70 فرهنگ ایمنی بالا، 70-50 فرهنگ ایمنی متوسط، و زیر 50 فرهنگ ایمنی ضعیف در نظر گرفته شد. یافته ها: در این پژوهش بیشترین گروه شرکت کننده پرستار/ماما بود (66/7%). اکثر شرکت کنندگان سابقه کار 5-1 سال داشتند (46/7%) و 59-40 ساعت در هفته کار می کردند (46/7%). از نظر تعامل با بیمار 95% شرکت کنندگان در ارتباط مستقیم با بیمار و 5% ارتباط غیر مستقیم با بیمار داشتند. بیمارستان مورد ارزیابی در بعد یادگیری سازمانی و بهبود مستمر در سطح بالا (74/5٪) و در بعد پاسخ غیرتنبیهی به اشتباهات در سطح پایین قرار دارد (49/1٪) و نمره فرهنگ ایمنی در سایر ابعاد در سطح متوسط بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه ضرورت توجه بیشتر به ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار در زمینه های انتظارات و اقدامات سوپروایزر/ مدیر واحد در راستای بهبود ایمنی، ارتباطات و ارائه بازخورد در رابطه با خطاها، تناوب گزارش دهی حوادث، بهبود کار تیمی بین بخشی و پاسخ غیر تنبیهی به خطا را نشان داد.

واژه‌های کلیدی: ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی بیمار، بیمارستان.
متن کامل [PDF 275 kb]   (3528 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری داخلی جراحی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/12/12 | پذیرش: 1395/6/15 | انتشار: 1395/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshari A, Piruzi M, Afshari S, Hejab K. Patient safety culture assessment in Seidolshohada hospital of Semirom. IJNR 2016; 11 (1) :1-8
URL: http://ijnr.ir/article-1-1662-fa.html

افشاری عاطفه، پیروزی مریم، افشاری سمیه، حجاب کاوک. ارزیابی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان سیدالشهداء سمیرم. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1395; 11 (1) :1-8

URL: http://ijnr.ir/article-1-1662-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645