دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی، تهران، ایران ، Asadi_m@tums.ac.ir
چکیده: (10815 مشاهده)
مقدمه: کارکنان اتاق عمل به علت ماهیت شغلشان در معرض مخاطرات فراوان و تهدید کننده سلامتی قرار دارند. آشنایی آنها با اصول ایمنی و برنامه های پیشگیری می تواند به کاهش آسیبها و خطرات کمک نماید. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مدیریت خطرات اتاق عمل بر میزان دانش و نحوه عملکرد پرسنل اتاق عمل بود. روش: در این پژوهش نیمه تجربی 61 نفر از پرسنل اتاق عمل بیمارستانهای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به روش سرشماری انتخاب شدند. یک جزوه آموزشی در مورد مدیریت خطرات اتاق عمل تهیه شد. سپس میزان دانش و نحوه عملکرد پرسنل اتاق عمل در مورد مدیریت خطرات اتاق عمل قبل و یک هفته بعد از آموزش به کمک پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود بررسی شد. برنامه آموزشی به تعداد دو جلسه در هفته به مدت دو هفته برگزار شد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آزمون ویلکاکسون و ضریب همبستگی گاما و نرم افزار آماری SPSS ورژن 17 انجام گرفت. یافته ها: میانگین دانش و نحوه عملکرد پرسنل قبل و بعد از آموزش به ترتیب از 59/11 به 11/16 و از 32/58 به 21/66 افزایش یافت. بعد از آموزش میزان دانش و نحوه عملکرد پرسنل به ترتیب (z=-5/563 و p=0/001) و (z=-6/410 و p=0/001) بود که افزایش معناداری داشت. نتیجه گیری: آموزش مدیریت خطرات اتاق عمل سبب افزایش میزان دانش و بهبود عملکرد پرسنل اتاق عمل شده است. آموزش مدیریت خطرات اتاق عمل می تواند به کاهش مخاطرات تهدید کننده سلامتی و آسیبهای شغلی پرسنل کمک کرده و بهتر است جزیی از برنامه های مدیریتی بیمارستان قرار گیرد.