:: جلد 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی بکارگیری شبکه های اجتماعی مجازی در یادگیری و آموزش از منظر استادان و دانشجویان
راضیه رضایی ، فاطمه زارعی* ، هادی طهرانی
دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران ، f.zarei@modares.ac.ir
چکیده:   (9916 مشاهده)
مقدمه : به پشتوانه شواهد علمی بهینه سازی نظام آموزش و پژوهش در بستر شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضرروی به نظر می رسد. از آنجا که دانشجویان و اساتید نظام آموزش عالی در زمره  مشتریان آن  قرار می گیرند، هدف این مطالعه واکاوی  دیدگاه ها و نقطه نظرات ایشان در پاسخ  به  چرایی به کاربست شبکه های مجازی در سیستم یادگیری و آموزش به روش شناسی کیفی بود.
روش کار: این مطالعه، به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. 24 مشارکت کننده به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه فردی، عمیق و نیمه ساختارمند جمع آوری و ضبط شد. پس از پیاده سازی متن مصاحبه  با استفاده  از نرم افزار MaxQdata10 مطابق مراحل تحلیل محتوای گرانهایم مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل داده ها ، منجر به استخراج 279کد، 15زیرطبقه، 6 طبقه فرعی و 2 درون مایه اصلی شامل "منافع درک شده شبکه های اجتماعی در فرایند آموزش و یادگیری (4طبقه فرعی)،و موانع درک شده شبکه های اجتماعی در فرایند آموزش و یادگیری (2طبقه فرعی )" گردید.
نتیجه گیری: این مطالعه مزیت ها، معایب و کاربردهای آموزشی شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش را نشان داد. به کار گیری شبکه های اجتماعی و  فضای مجازی در هر دو فرایند آموزش و یادگیری از منظر ذینفعان این حوزه  یعنی استاد و دانشجو مورد پذیرش است. یادگیری غنی شده ی مبتنی بر وب ، علی رغم موانع و چالش های درک شده  بستری مناسب برای تسهیل، تسریع و خلاقیت در فرایند آموزشی است.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری، آموزش، شبکه های اجتماعی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 330 kb]   (1946 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقات کیفی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1396/7/11 | پذیرش: 1397/1/18 | انتشار: 1397/1/18
فهرست منابع
1. McBride K. Social-networking sites in foreign language classes: Opportunities for re-creation. The next generation: Social networking and online collaboration in foreign language learning. 2009;8:35-58.
2. Soleimani Pour R. Social networks, opportunities and threats. Rahavard Noor. 2012;14:9-31.
3. Kirschner PA, Karpinski AC. Facebook® and academic performance. Comp Hum Behav. 2010;26(6):1237-45. [DOI:10.1016/j.chb.2010.03.024]
4. Oinas-Kukkonen H, Lyytinen K, Yoo Y. Social networks and information systems: ongoing and future research streams. J Assoc Inf Syst. 2010;11(2):3. [DOI:10.17705/1jais.00222]
5. Abbasi Shavazi M, Homayoon P. Social media and social relationship: A study of relationship between new communication technologies and social isolation. J Cult Stud Commun. 2014;10(36):43-66.
6. Tower M, Latimer S, Hewitt J. Social networking as a learning tool: nursing students' perception of efficacy. Nurse Educ Today. 2014;34(6):1012-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.11.006] [PMID]
7. Zaidieh AJY. The use of social networking in education: Challenges and opportunities. World Comp Sci Inf Technol J. 2012;2(1):18-21.
8. Rezvani A. The relationship between the use of virtual social networks and trust in interpersonal relations and academic achievement of students in Birjand. J Med Educ Zanjan. 2017;9(24):33-43.
9. Aryani E, Zahed BA, Moenikia M, Khaleghkhah A. The role of virtual social networks in the research capabilities of postgraduate students. Interdic J Virual Learn Med Sci. 2015;6(2):26-39.
10. Snyder SL, Burke S. Using YouTube in the classroom: a how-to guide. Int J Instruct Technol Distance Learn. 2008;5(4):45-52.
11. Mahdavinasab Y. Blog impact on cooperative learning students in the Faculty of Psychology and Educational Sciences. Tehran: Allameh Tabatabaei University; 2012.
12. Roblyer MD, McDaniel M, Webb M, Herman J, Witty JV. Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. Internet High Educ. 2010;13(3):134-40. [DOI:10.1016/j.iheduc.2010.03.002]
13. Junco R, Cole-Avent GA. An introduction to technologies commonly used by college students. New Dir Stud Serv. 2008;2(124):3-17. [DOI:10.1002/ss.292]
14. Veletsianos G, Navarrete C. Online social networks as formal learning environments: Learner experiences and activities. Int Rev Res Open Distributed Learn. 2012;13(1):144. [DOI:10.19173/irrodl.v13i1.1078]
15. Imhof M, Vollmeyer R, Beierlein C. Computer use and the gender gap: The issue of access, use, motivation, and performance. Comp Hum Behav. 2007;23(6):2823-37. [DOI:10.1016/j.chb.2006.05.007]
16. Fischer F, Mandl H. Knowledge convergence in computer-supported collaborative learning: The role of external representation tools. J Learn Sci. 2005;14(3):405-41. [DOI:10.1207/s15327809jls1403_3]
17. Mason R, Rennie F. Using Web 2.0 for learning in the community. Internet High Educ. 2007;10(3):196-203. [DOI:10.1016/j.iheduc.2007.06.003]
18. Valkenburg PM, Schouten AP, Peter J. Adolescents' identity experiments on the internet. New Media Soc. 2016;7(3):383-402. [DOI:10.1177/1461444805052282]
19. Beigzadeh A, Kohan S, Yamani N, Rezaei H. Perception of Graduate Students Regarding the Use of Social Networks in Education. Strides Dev Med Educ J Med Educ Dev Cent. 2016;13(3):220-34.
20. Aliramezani H, Borhani F, Okhovati M. Experiences of nursing students in terms of internet information literacy training: a qualitative research. J Qual Res Health Sci. 2015;4(1):22-34.
21. Pempek TA, Yermolayeva YA, Calvert SL. College students' social networking experiences on Facebook. J Appl Dev Psychol. 2009;30(3):227-38. [DOI:10.1016/j.appdev.2008.12.010]
22. Redecker C, Ala-Mutka K, Punie Y. Learning 2.0-The impact of social media on learning in Europe. Policy brief. JRC Scientific and Technical Report. 2010 Contract No.: EUR JRC56958 EN.
23. Duncan I, Yarwood-Ross L, Haigh C. YouTube as a source of clinical skills education. Nurse Educ Today. 2013;33(12):1576-80. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.12.013] [PMID]
24. Smith N, Kitchenham N, Bowden-Jones H. Pathological gambling and the treatment of psychosis with aripiprazole: case reports. Br J Psychiatry. 2011;199(2):158-9. [DOI:10.1192/bjp.bp.110.084996] [PMID]
25. Moran M, Seaman J, Tinti-Kane H. Teaching, Learning, and Sharing: How Today's Higher Education Faculty Use Social Media: Babson Survey Research Group; 2011.
26. Jones N, Blackey H, Fitzgibbon K, Chew E. Get out of MySpace! Comp Educ. 2010;54(3):776-82. [DOI:10.1016/j.compedu.2009.07.008]
27. Greenhow C. Social Network Sites as Social Learning Resources. 2011.
28. Zarei Zavaraki E, Ghorbani H. The impact of social networks, virtual learning English students. Technol Teach Learn. 2015;1(3):23-36.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها