[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 71-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز
معصومه علی پور گنجینه کتاب ، سیدامیرحسین پیشگویی ، مریم جدید میلانی
چکیده:   (4508 مشاهده)
مقدمه: بیماران تحت همودیالیز باید از نیازهای خودمراقبتی خود آگاه باشند برنامه‌های خودمراقبتی بر پایه تئوری‌های پرستاری تطابق بیمار با وضعیت مزمن بیماری را راحت می‌کند. این مطالعه جهت تعیین تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی کنترل دار تصادفی شده با دو گروه آزمون و کنترل که بر روی 60 بیمار تحت همودیالیز، مرکز 122 تختخوابی همودیالیز بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در سال 96-1395 انجام گرفت. روش نمونه گیری، به صورت نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری اطلاعات، 3 پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نیازسنجی آموزشی و خود- تعالی بود که قبل از مداخله و دو هفته بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. به گروه آزمون 6 جلسه آموزش چهره به چهره 30-25 دقیقه‌ای، یک بار در هفته، به صورت فردی با مشارکت بیمار، براساس تئوری خود- تعالی Reed و نیازسنجی آموزشی داده شد و در جلسه آخر کتابچه آموزشی ارائه شد. جهت آنالیز داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و تی زوجی) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات خود- تعالی بعد از مداخله در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات خود- تعالی بعد از مداخله در هر دو گروه مشاهده شد (001/0 > P).
نتیجه گیری: مراقبت‌های پرستاری مبتنی بر خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed با هزینه کم و بدون نیاز به خدمات پیشرفته بالینی، سبب افزایش سطح سلامت بیماران تحت همودیالیز می‌گردد.
 
واژه‌های کلیدی: تئوری خود- تعالی، آموزش خودمراقبتی، بیماران تحت همودیالیز، نیازسنجی آموزشی
متن کامل [PDF 757 kb]   (1649 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بخش های ویژه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/8/26 | پذیرش: 1396/9/6 | انتشار: 1397/7/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AliPour Ganjineh Ketab M, Pishgooei S A H, Jadid Milani M. The Effect of Self- care Education Program on Self- transcendence in Patients under Hemodialysis based on self-trandence Theory. IJNR 2018; 13 (4) :60-71
URL: http://ijnr.ir/article-1-2051-fa.html

علی پور گنجینه کتاب معصومه، پیشگویی سیدامیرحسین، جدید میلانی مریم. بررسی تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1397; 13 (4) :60-71

URL: http://ijnr.ir/article-1-2051-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645