دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، m.motaghi912@gmail.com
چکیده: (4120 مشاهده)
مقدمه: ازآنجایی که همه ی رخداد های انسانی در جوامع بشری از رفتارهای آنها نشأت می گیرد و منشأ رفتار هر انسان به طور مستقیم سبک تفکر وی می باشد، دیدگاه مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی برشکرگزاری می تواند با ارتقای سلامت معنوی انسان به خصوص در نوجوانان باعث بهبود عملکرد آنان در ارتباط با خود، خدا و جامعه گردد. براین اساس مطالعه ی حاضر جهت بررسی تأثیر مهارتهای مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی بردفتر شکرگزاری برسلامت معنوی دانش آموزان دخترنوجوان دبیرستانهای دولتی متوسطه اول شهر اصفهان انجام گردیده است. روش: این مطالعه تجربی یک کارآزمایی بالینی دوگروهه است که به روش پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، 125دانش آموز از دو مدرسه بین مدارس متوسطه اول دخترانه بین مدارس شمال و جنوب شهر اصفهان وارد مطالعه گردیدند و در دو گروه (64 نفر در گروه کنترل و 61 نفر در گروه آزمون) قرار گرفتند. پس ازاخذ رضایت نامه از والدین ودانش آموزان برروی گروه مداخله، مداخلات مثبت اندیشی با تکیه بر شکرگزاری در6 جلسه برروی گروه مداخله انجام گردید. سلامت معنوی وحیطه های آن (سلامت وجودی و مذهبی) دانش آموزان نوجوان دختر قبل و یک ماه پس از مداخله با پرسشنامه سلامت معنوی پولتزین والیسون که به وسیله دانش آموزان تکمیل شده بود، با نرم افزار SPSS 18برای هردو گروه شاهد و آزمون سنجیده شد. 8 دانش آموز به علل مختلف از مطالعه خارج شدند اما اطلاعات آن ها در تحلیل مطالعه به صورت داده ی ازدست رفته وارد شد. یافته ها: میانگین سلامت معنوی در گروه مداخله در پیش آزمون ( 75 /10± 06/ 95) و درگروه کنترل ( 70 / 15 ± 95 / 95) بود. نمره ی کلی سلامت معنوی دانش آموزان باانجام مداخله وسپس پس آزمون از هردوگروه (مداخله وکنترل) در گروه مداخله با میانگین ( 12/ 12 ± 52 /100) سلامت معنوی بالا (120- 100) رانشان داد درحالی که میانگین نمرات گروه کنترل در پس آزمون به (04. 15 ± 85 . 95) رسیده ودر سطح متوسط باقی مانده بود. میانگین تغییرات نمره کل سلامت معنوی و حیطه سلامت مذهبی بعد از یادگیری نسبت به قبل از یادگیری در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (05/0 P <) نتیجه گیری: سلامت معنوی یک بعد مهم سلامت دانش آموزان دختر نوجوان است که با توجه به تأثیر مثبت مداخله به وسیله پرستار مدرسه، توصیه می گردد این مطالعه و استفاده از دفترشکرگزاری به عنوان یک روش کارآمد وکم هزینه دربرنامه های آموزش وپرورش در خصوص نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.
ahmadpoori F. The Effect of Positive Thinking Skills (Optimism) Based on Thanksgiving notebook on the Spiritual Health of Adolescent Girls. IJNR 2019; 14 (1) :50-57 URL: http://ijnr.ir/article-1-2138-fa.html
احمدپوری فاطمه، متقی مینو. بررسی تأثیر مهارت های مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی بر دفتر شکرگزاری بر سلامت معنوی دختران نوجوان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (1) :50-57