مقدمه: بدون شک اکثر افراد جوان خاطراتی از بستری در بیمارستان در دوران کودکی خود دارند. بستری شدن از طرفی میتواند رویداد آزاردهنده برای کودکان محسوب شود و از طرف دیگر، در صورتی که کودک از طریق تدابیر پرستاری ویژه به خوبی آماده بستری شود، میتواند تجربه مثبت روانی در بر داشته باشد. ساعات اولیه بستری از اهمیت بهسزایی برخوردار است. بنابراین آشناسازی کودک با فرایند بستری و مقابله با ترس ناشی از آن در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس وی میشود. در نتیجه کودک با موقعیتهای بالقوه تنشزای آتی سازش مییابد. هدف از این مطالعه تعیین عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان 6-3 ساله است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. نمونه پژوهش شامل20 نفر از کارشناسان پرستاری که حداقل یک سال سابقه کار در بخش کودکان داشته باشند را تشکیل داد که به صورت سرشماری نمونهگیری شد. جهت جمعآوری دادهها از چک لیست مشاهده ای استفاده شد. بدین صورت که عملکرد پرستاران به صورت تصادفی سه بار در شیفت های صبح و عصر که میزان بستری بیشتر است مورد بررسی قرار گرفت و در طیف مربوط به خود علامت گذاری و در نهایت امتیازهای تخصیص یافته جمع بندی شد. برای این که مشخص شود آیا عملکرد پرستاران به دلیل وجود یا نبود امکانات کافی بوده است، محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات بیمارستان ها نیز همزمان بهوسیله یک چک لیست دیگر سه بار در روزهای متفاوت مشاهده و ثبت گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار SPSS v.15 از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (مجذور کای 05/0p>) استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد 95% پرستاران هنگام پذیرش کودکان از عملکرد ضعیفی برخوردارند (461 امتیاز از حداکثر 960). در این مطالعه محیط فیزیکی بخشهای کودکان نسبتا مناسب بوده و امکانات و تجهیزات مطلوبی داشتهاند. به لحاظ آماری بین امکانات موجود و عملکرد پرستاران ارتباط معناداری وجود نداشته است (21/0=p). همچنین بین مشخصات دموگرافیگ واحدهای مورد پژوهش با عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان ارتباط معنادار وجود نداشت (05/0p>). نتیجهگیری: در این پژوهش مشخص گردید: محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات بخش های کودکان بیمارستان های آموزشی شهر همدان مناسب است، اما کارشناسان پرستاری در پذیرش کودکان از عملکرد خوبی برخوردار نبودند. یعنی محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات تأثیری بر روی عملکرد پرستاران نداشته است. بنابراین لزوم آموزش به پرستاران در رابطه با نحوه پذیرش کودک و این که چگونه از شرایط موجود در بخش می توانند در جهت ارتقای عملکرد خود استفاده نمایند، ضروری به نظر میرسد. تاریخ دریافت مقاله: 9/3/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388
khodakarami Z, pashaii sabet F, nikbakht nasr abadi A. Assessing nursing performance regarding admittance of preschool children in educational hospitals, Hamedan . IJNR 2010; 4 (15) :44-52 URL: http://ijnr.ir/article-1-217-fa.html
خداکرمی زهره، پاشایی ثابت فاطمه، نیکبخت نصر آبادی علیرضا. بررسی عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان 3 تا 6 ساله بستری شده در بیمارستانهای آموزشی همدان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1388; 4 (15) :44-52