[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در آموزش علوم پزشکی در ایران: یک مرور نظام‌مند
معصومه ایمانی پور ، تورج هراتی ، منصوره سپهری نیا ، عاطفه واعظی ، محبوبه شالی*
دانشجوی دکترا گروه مراقبت های ویژه و مدیریت ، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، m.shali@zums.ac.ir
چکیده:   (3377 مشاهده)
مقدمه: مهارت حل مسأله، در بالاترین سطح شناختی انسان قرار دارد و از ارزشمندترین اهداف تربیتی آموزشی به حساب می آید. دانشجویان علوم پزشکی با توجه به ماهیت رشته نیاز به ارتقاء مهارت در زمینه حل مسئله دارند. مطالعه حاضر باهدف بررسی مطالعات انجام شده در زمینه استفاده از روش آموزش مبتنی بر حل مسئله در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
روش کار: در این مرور نظام مند، با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی داده های فارسی SID و Irandoc ،Magiran وIran Medex از سال 1380 تا 1397 و جستجو در پایگاه های اطلاعاتیScopus ، Pubmed، Web of Science از سال 1970 تا 2018، مقالات جست و جو و استخراج شدند. جهت افزایش اعتبار و پایایی، دو نفر کیفیت مقالات را به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار دادند.
یافته‌ها: از 4500 مقاله اولیه، 16 مورد از مقالات مورد مرور نهائی قرار گرفتند. اهم یافته های مقالات به این نکته اشاره داشت که استفاده از روش مبتنی بر حل مسئله در آموزش خودراهبر موثر است. در این روش دانشجویان اطلاعات را تحلیل کرده و به نتیجه می رسند و از تکرار و حفظ کردن می پرهیزند.
نتیجه گیری: : استفاده از روش های نوین تدریس جهت ایجاد انگیزه برای مشارکت فعال دانشجویان، یک ضرورت است. ارتقاء توانمندی دانشجویان در دسترسی و استفاده مستقل از منابع جهت ارتقای توانمندی در حل مسئله یکی از مسائل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد لذا استفاده از این روش هم در آموزش تئوری و هم در آموزش بالینی توصیه می شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر حل مسئله، علوم پزشکی، آموزش، مرور نظام‌مند
متن کامل [PDF 725 kb]   (2052 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/10/2 | انتشار: 1398/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

imanipour M, harati T, sepehrinia M, vaezi A, shali M. Problem-Based Learning Approach in Medical Education in Iran: A Systematic literature Review. IJNR 2019; 14 (3) :1-9
URL: http://ijnr.ir/article-1-2202-fa.html

ایمانی پور معصومه، هراتی تورج، سپهری نیا منصوره، واعظی عاطفه، شالی محبوبه. استفاده از روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در آموزش علوم پزشکی در ایران: یک مرور نظام‌مند. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (3) :1-9

URL: http://ijnr.ir/article-1-2202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645