:: جلد 14، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 80-72 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه مک‌گیل کانادا
سحر خوش کشت ، الهام نواب*
دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی ، e-navab@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (2383 مشاهده)
مقدمه: مقطع دکتری پرستاری در جهان در حال گسترش است. با این حال تفاوت‌هایی در ارائه برنامه‌ها وجود دارد که با تحلیل آن می‌توان در راه پیشرفت رشته گام برداشت. هدف از این مقاله مقایسه تطبیقی مقطع دکتری پرستاری دانشکده پرستاری اینگرام دانشگاه مک گیل و دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران بود.
روش کار: این یک مطالعه توصیفی- تطبیقی بوده که بر اساس الگوی بردی در سال 1397 انجام شده است. در این مطالعه به بررسی و مقایسه اجزا و نحوه اجرای برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه مک گیل کانادا پرداخته شده است. شواهد لازم از طریق جستجوی دستی و اینترنتی، کتابچه‌های راهنما، مستندات ملی و منطقه‌ای جمع آوری، توصیف، تفسیر و مقایسه شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد دو دانشگاه در عین داشتن شباهت‌ها، از حیث اهداف، کوریکولوم و نحوه اجرای برنامه تفاوت‌هایی با هم دارند. نکته‌های قابل تأمل نحوه پذیرش دانشجو، شناور بودن دوره‌های ارائه شده، مبتنی بر صلاحیت بودن دوره‌ها و تفاوت در نقش‌های مورد انتظار از دانش آموخته دوره دکتری پرستاری در دانشگاه مک‌گیل بود.
نتیجه‌گیری: می‌توان با تقویت نقاط قوت ورفع نقاط ضعف با الگو گرفتن از دانشکده‌های پیشرو در سطح جهان و تغییر نگرش کوریکولوم های پرستاری، کیفیت آموزش و به تبع آن کیفیت دانش آموختگان دکتری پرستاری را افزایش داد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه مک‌گیل کانادا
متن کامل [PDF 810 kb]   (1580 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/10/24 | پذیرش: 1398/7/16 | انتشار: 1398/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها