[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 15، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 66-58 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به تعهد حرفه ای
میثم امینی ، فائزه بخشی ، مهسا علیزاده ، محمد سعادتی ، حسن امینی*
گروه جراحی عمومی و توراکس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، Hasanaminitbz@gmail.com
چکیده:   (2568 مشاهده)
مقدمه: تعهد حرفه ای از مهمترین عوامل تعیین کننده‏ی شایستگی افراد ارائه کننده ی خدمات سلامت است که موجب ایجاد اعتماد بین کادر پزشکی با بیمار و جامعه می شود. پرستاری با توجه به ماهیت کاری آن به عنوان یک حرفه ی مبتنی بر ارزش های اخلاقی می باشد و اگر این بعد حرفه مورد غفلت قرار گیرد کارآیی پرستاران در مراقبت از بیماران دچار خلاء مهمی می شود. در این مطالعه تلاش بر این است تا وضعیت دانش و نگرش به تعهد حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گیرد.
 روش کار:این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی در سالتحصیلی 98-1397 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد. جهت جمع آوری داده از پرسشنامه ی دانش تعهد حرفه ای که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است استفاده شد. جمعیت هدف در این مطالعه دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم های اول تا هفتم بود. نمونه گیری به روش سرشماری (n=270) انجام گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و کار برد آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و...) و آمار استنباطی شامل آزمون تی مستقل، one way ANOVA و رگرسیون خطی انجام شد.
یافته ها:در مجموع 215 نفر از دانشجویان پرستاری در این مطالعه مشارکت کردند (درصد مشارکت 6/79%). میانگین امتیاز دانش تعهد حرفه ای در دانشجویان شرکت کننده 5.83 از 10 محاسبه گردید. بیشترین امتیاز برای دانشجویان ترم اول و کمترین امتیاز برای دانشجویان ترم پنجم بود. نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد با کنترل متغیرهای جنسیت و سن؛ متغیرهای ترم تحصیلی و آشنایی قبلی با واژه تعهد حرفه ای ارتباط معنی دار و معکوسی با میانگین امتیاز دانش تعهد حرفه ای دانشجویان داشت.
نتیجه گیری:نتایج مطالعه نشان داد میانگین امتیاز دانش تعهد حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری در سطح قابل قبولی نمی باشد. دانشجویان پرستاری نیازمند آموزش های مداوم و موثر در خصوص دانش تعهد حرفه ای هستند که در ادامه بتوانند بر اساس اصول تعهد حرفه ای با بیماران رفتار کنند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق پزشکی، تعهد حرفه ای، پرستاری
متن کامل [PDF 264 kb]   (1389 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1398/11/7 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Bakhshi F, Alizadeh M, Saadati M, Amini H. Assessment of Nursing Students' Attitude Toward Professionalism. IJNR 2020; 15 (2) :58-66
URL: http://ijnr.ir/article-1-2341-fa.html

امینی میثم، بخشی فائزه، علیزاده مهسا، سعادتی محمد، امینی حسن. ارزیابی نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به تعهد حرفه ای. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1399; 15 (2) :58-66

URL: http://ijnr.ir/article-1-2341-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645