:: جلد 16، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 16 شماره 6 صفحات 81-73 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر
مهین بدخش ، طیبه شهرکی ، حسین راشکی قلعه نو* ، سودابه حامدی شهرکی ، مهربانو امیرشاهی ، هاجر نوری سنچولی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران ، rashkihossein11@gmail.com
چکیده:   (2124 مشاهده)
مقدمه: تجربه مدام استرس و اضطراب دوران بارداری و عدم کنترل آن، تهدیدی بر سلامت جسمانی و روانی مادر و نوزاد محسوب می شود. استفاده از روش های کاهش اضطراب مادران باردار، نقش موثری در کاهش مشکلات روانی مادر و فرزند او دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه تاثیر دو روش آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر، صورت گرفت.
روش : روش پژوهش تجربی و طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین کلیه مادران باردار با حاملگی 34-32 هفته که در نیمه اول سال 1397 به مراکز بهداشت و درمان شهر زابل مراجعه کرده بودند و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند.تعداد60 زن نخست زا به صورت تصادفی به 3 گروه 20 نفره با عنوان گروه فیلم در 2 جلسه نمایش فیلم و گروه آموزش چهره به چهره 4 جلسه آموزش و گروه کنترل مراقبت های روتین، تقسیم شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه اضطراب هامیلتون  14 آیتمی و پرسشنامه اطلاعات فردی بود.پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی و نمایش فیلم بر روی دو گروه مداخله اجرا گردید. پس از  اتمام برنامه آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم در دو گروه مداخله، آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار(24)SPSS و آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه ، آنالیز کوواریانس و t زوجی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمره اضطراب در هر سه گروه مورد بررسی در ابتدای مطالعه تفاوت آماری معنی­داری نداشت (۹۱۸/۰ P=)؛ اما پس از مداخله، میانگین نمره اضطراب درگروه دریافت کننده آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بطور معنی­داری کمتر از گروه کنترل بود (۰۰۱/۰ P<). همچنین نمره اضطراب در گروه­های دریافت کننده آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم در انتهای مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه کاهش آماری معنی­دار داشت (۰۰۱/۰ P<) ولی این تغییر در گروه کنترل معنی­دار نبود (۰۸۳/۰ P=).
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر و افزایش رضایت از زایمان ،می توان ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺷﺮایﻂ مادر یﮑﯽ از روشﻫﺎی آﻣﻮزشی را اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮد. علاوه براین نتایج حاصل از این پژوهش جهت فرآیندهای کاهش اضطراب و همچنین پیشگیری از مشکلات و عوارض زایمان در مادر و نوزاد کاربرد دارد و  جهت برنامه‌ریزی مناسب درمانی، ارتقای خدمات سلامت روانی و ایجاد سیاست‌های مرتبط با آن در جامعه می توان بهره گرفت  
واژه‌های کلیدی: نمایش فیلم، آموزش چهره به چهره، اضطراب مادران، لیبر
متن کامل [PDF 304 kb]   (675 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری مامایی بهداشت مادر و نوزاد | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/12/12 | پذیرش: 1400/8/17 | انتشار: 1400/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها