[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 16، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 16 شماره 5 صفحات 18-10 برگشت به فهرست نسخه ها
صلاحیت‌های ارتباطی مدیران پرستاری: یک مقاله مروری
مریم عباسی ، فاطمه حاجی بابایی*
استادیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، hajibabaeefateme@yahoo.com
چکیده:   (1315 مشاهده)
مقدمه:  مدیران پرستاری روابط گسترده­ای در سازمان دارند و از آنجایی که ارتباط، کلید فرآیندها و روابط کاری جهت دستیابی به اهداف سازمانی است؛ بنابراین مدیران پرستاری باید از فرآیند ارتباطی و صلاحیت­های ارتباطی آگاه باشند. صلاحیت ارتباطی مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های نشان‌دهنده عملکرد شغلی است و می‌تواند با استانداردهای پذیرفته‌شده ارزیابی شود.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مروری جامع است که با جستجوی مقالات فارسی با استفاده از کلید واژه­های صلاحیت در ارتباط، شایستگی در ارتباط، مدیران پرستاری، در پایگاه­های مگیران[1]، ایران مدکس[2]، سید (SID)[3]، ایرانداک[4] از سال 1388 تا سال 1399 و با جستجوی کلید واژه­های Communication competency, Nursing manager, manager of nursing & Nursing management در پایگاه­های PubMed, ProQuest, Google scholar, Science Direct, Scopus, Web of Science & Ovid در بازه زمانی 2009-2020 صورت گرفت.
یافته­ ها: پس از دریافت مطالعات طبق معیارهای ورود و خروج با بررسی دقیق عناوین و محتوا، امکان دسترسی به متن کامل و حذف موارد تکراری، متن کامل 108 مقاله باقیمانده، مورد بررسی دقیق قرار گرفت که در پایان 12 مطالعه (هفت مطالعه انگلیسی و پنج مطالعه فارسی) انتخاب گردید. با توجه به بررسی مطالعات، شش صلاحیت اصلی ارتباطی با مصادیق آن­ها مشخص گردید که عبارتند از: 1- ارتباط اثربخش، 2- شناسایی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی، 3- شنونده فعال بودن، 4- ارتباط متقابل، 5- مدیریت روابط و 6- تصمیم‌گیری مشارکتی.
نتیجه گیری: با توجه به بررسی مطالعات صورت گرفته ارتباطات جزء یکی از مهم­ترین صلاحیت­های مدیریتی مدیران پرستاری در هر سه رده مدیریت (مترون، سوپروایزر و سرپرستار) برشمرده می­شود. از این­رو آنان برای ایجاد روابط قوی‌تر (تقویت ارتباطات)، حل و فصل معضلات ارتباطی و تضمین محیط کار سالم باید توجه ویژه­ای به آموزش و به کارگیری صلاحیت‌های ارتباطی داشته باشند تا کیفیت روابط را تعیین نمایند و دستیابی به اهداف سازمان را موثرتر گردانند.
 
[1] Magiran
[2] Iran Medex
[3] Scientific Information Database (SID)
[4] Iranian Research Institute for Information Science (Irandoc)
واژه‌های کلیدی: صلاحیت ارتباطی، ارتباط، مدیران پرستاری، مدیر، پرستار، مرور جامع
متن کامل [PDF 238 kb]   (562 دریافت)    
نوع مطالعه: مدیریت پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/7/27 | انتشار: 1400/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbassi M, Hajibabaee F. Communication competencies of nursing managers: A review study. IJNR 2021; 16 (5) :10-18
URL: http://ijnr.ir/article-1-2596-fa.html

عباسی مریم، حاجی بابایی فاطمه. صلاحیت‌های ارتباطی مدیران پرستاری: یک مقاله مروری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (5) :10-18

URL: http://ijnr.ir/article-1-2596-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660