استادیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، hajibabaeefateme@yahoo.com
چکیده: (1315 مشاهده)
مقدمه: مدیران پرستاری روابط گستردهای در سازمان دارند و از آنجایی که ارتباط، کلید فرآیندها و روابط کاری جهت دستیابی به اهداف سازمانی است؛ بنابراین مدیران پرستاری باید از فرآیند ارتباطی و صلاحیتهای ارتباطی آگاه باشند. صلاحیت ارتباطی مجموعهای از دانش، مهارتها و نگرشهای نشاندهنده عملکرد شغلی است و میتواند با استانداردهای پذیرفتهشده ارزیابی شود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مروری جامع است که با جستجوی مقالات فارسی با استفاده از کلید واژههای صلاحیت در ارتباط، شایستگی در ارتباط، مدیران پرستاری، در پایگاههای مگیران[1]، ایران مدکس[2]، سید (SID)[3]، ایرانداک[4] از سال 1388 تا سال 1399 و با جستجوی کلید واژههای Communication competency, Nursing manager, manager of nursing & Nursing management در پایگاههای PubMed, ProQuest, Google scholar, Science Direct, Scopus, Web of Science & Ovid در بازه زمانی 2009-2020 صورت گرفت. یافته ها: پس از دریافت مطالعات طبق معیارهای ورود و خروج با بررسی دقیق عناوین و محتوا، امکان دسترسی به متن کامل و حذف موارد تکراری، متن کامل 108 مقاله باقیمانده، مورد بررسی دقیق قرار گرفت که در پایان 12 مطالعه (هفت مطالعه انگلیسی و پنج مطالعه فارسی) انتخاب گردید. با توجه به بررسی مطالعات، شش صلاحیت اصلی ارتباطی با مصادیق آنها مشخص گردید که عبارتند از: 1- ارتباط اثربخش، 2- شناسایی ویژگیهای رفتاری و شخصیتی، 3- شنونده فعال بودن، 4- ارتباط متقابل، 5- مدیریت روابط و 6- تصمیمگیری مشارکتی. نتیجه گیری: با توجه به بررسی مطالعات صورت گرفته ارتباطات جزء یکی از مهمترین صلاحیتهای مدیریتی مدیران پرستاری در هر سه رده مدیریت (مترون، سوپروایزر و سرپرستار) برشمرده میشود. از اینرو آنان برای ایجاد روابط قویتر (تقویت ارتباطات)، حل و فصل معضلات ارتباطی و تضمین محیط کار سالم باید توجه ویژهای به آموزش و به کارگیری صلاحیتهای ارتباطی داشته باشند تا کیفیت روابط را تعیین نمایند و دستیابی به اهداف سازمان را موثرتر گردانند.
Abbassi M, Hajibabaee F. Communication competencies of nursing managers: A review study. IJNR 2021; 16 (5) :10-18 URL: http://ijnr.ir/article-1-2596-fa.html
عباسی مریم، حاجی بابایی فاطمه. صلاحیتهای ارتباطی مدیران پرستاری: یک مقاله مروری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (5) :10-18