بررسی تاثیر اجرای برنامه ارتقای عزت نفس بر عملکرد تحصیلی در کودکان کار
|
جمال الدین بگجانی ، فاطمه خوشنوا فومنی ، لطف الله محسنی ، مینا رستمی* |
کارشناس ارشد پرستاری کودکان،، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، Mina.rostamy1993@gmail.com |
|
چکیده: (1236 مشاهده) |
مقدمه : بسیاری از کودکان کار دچار اختلال در عزت ﻧﻔﺲ هستند که منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی آنها میشود. لذا، هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر اجرای برنامه ارتقای عزت نفس بر عملکرد تحصیلی در کودکان کار میباشد.
روش کار : در این مطالعه نیمه تجربی، 60 کودک کار در دو مرکز حمایت از کودکان کار در بازار و خاوران تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند. در گروه مداخله، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ارتقای عزت نفس در 18 ﺟﻠﺴﻪ ارائه شد. در گروه کنترل تنها آموزشهای روتین مراکز داده شد. ابزار جمع آوری دادهها در این مطالعه پرسشنامه پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه عملکرد تحصیل در قبل از مداخله، بلافاصله، یک ماه بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله (در مجموع شش ماه) بود که توسط گروه کنترل و مداخله پاسخ داده شد و نتایج آن بررسی شد.
یافته ها: اکثر کودکان در گروه آزمون و کنترل سن 13 سال، پسر و کار دستفروشی داشتند. تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر نمره عزت نفس و عملکرد تحصیلی در قبل از مداخله مشاهده نشد (05/0>p). نمره عزت نفس و عملکرد تحصیلی کودکان در گروه آزمون با گذشت زمان در مدت 6 ماه از مطالعه بهتر از نمره کودکان در گروه کنترل بود (001/0>p).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که برنامه ارتقای عزت نفس بهبود عزت نفس کودکان کار را به دنبال دارد. علاوه بر این، برنامه ارتقای عزت نفس بهبود عملکرد تحصیلی کودکان را به دنبال دارد.
|
|
واژههای کلیدی: عزت نفس، عملکرد تحصیلی، کودکان کار |
|
متن کامل [PDF 286 kb]
(428 دریافت)
|
نوع مطالعه: آموزش پرستاری |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1401/2/10
|
|
|
|