بررسی ارتباط سلامت روانی، اجتماعی و معنوی با اضطراب در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد
|
مهران نقی بیرانوند* ، فاطمه مهرابی راد ، معین علیشاهی ، فائزه پویا |
دانشکده پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران. ، mehranbeiranvandmsc@gmail.com |
|
چکیده: (910 مشاهده) |
مقدمه:شناخت مشکلات سلامتی دانشجویان پرستاری میتواند در شناخت و درمان اختلالات مختلف از جمله اضطراب آنها موثر باشد.هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط ابعاد سلامتی با اضطراب در دانشجویان پرستاری میباشد.
روش کار:مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی بود که در آن 210 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد به روش سرشماری شرکت کردند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای استاندارد سلامت روان گلدبرگ،سلامت اجتماعی کییز، سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و اضطراب اشپیلبرگر بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار 23-SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی(ANOVA،t مستقل و پیرسون)استفاده شد.
یافته ها:از کل دانشجویان پرستاری مورد پژوهش 136نفر(76/64%) دختر و 153 نفر(85/72%) مجرد بودند. 5/60% دانشجویان پرستاری اضطراب متوسط به بالا داشتند. تفاوت آماری معناداری در سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی دانشجویان پرستاری شرکت کننده در پژوهش با توجه به مشخصات دموگرافیک وجود نداشت( 05/0P>). ولی میانگین و انحراف معیار سلامت اجتماعی دانشجویانی که علاوه بر دانشجو بودن، شغل کارمندی داشتند و در شهر زندگی میکردند، بیشتر از سایر دانشجو مورد پژوهش بود(05/0(P<.ارتباط آماری منفی معناداری بین ابعاد سلامتی با اضطراب وجود داشت(05/0>P).
نتیجه گیری:با افزایش ابعاد سلامتی، میزان اضطراب دانشجویان پرستاری کاهش مییابد. پیشنهاد میشودارتقاء ابعاد سلامتی دانشجویان پرستاری جزو اولویتهای دانشگاههای علوم پزشکی قرار گیرد و برنامههای جامع و کامل در نیل به این هدف تدوین گردد.
|
|
واژههای کلیدی: سلامتی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت معنوی، اضطراب |
|
متن کامل [PDF 260 kb]
(344 دریافت)
|
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1401/6/14 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار: 1402/1/10
|
|
|
|