:: جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 21-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان
رویا خرمی استخری ، فرشته ملایی ، افسانه پورملامیرزا ، عبدالحسین امامی سیگارودی*
دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، emamisig@gmail.com
چکیده:   (716 مشاهده)
مقدمه: در سیستم خدمات بهداشتی، پرستاران با مهارت‌های تخصصی و دانش به‌روز در ارائه خدمات مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت، از اجزای ضروری تیم مراقبتی به شمار می‌روند. دانش و مهارت پرستاران متخصص بالینی در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت می‌کنند تاثیرگذار است و همین امر سبب تبدیل آنها به اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی می‌شود. جهت استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود در کشور، نظام‌های آموزشی باید برنامه‌ریزی‌های دقیق در حوزه‌ی تربیت نیروی انسانی متخصص داشته باشند که این امر توسعه، پیشرفت، شکوفایی و اقتدار علمی و فرهنگی جامعه را فراهم می‌سازد. وجود ارزشیابی در برنامه ‌آموزشی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقا رشته می‌باشد. انجام مطالعات تطبیقی با مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت روشی موثر است. مطالعه حاضر با هدف انجام مطالعه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه کشور ایران و دانشگاه ولورهمپتون انگلستان انجام شد.
 روش‌کار: در ایـن مطالعـه توصیفـی- تطبیقـی در سـال 1401 اطلاعات مربوط به برنامـه آمـوزش کارشناسـی ارشـد پرستاری مراقبت‌های ویژه بـا اسـتفاده از کلیـدواژه‌هـای مطالعـه تطبیقـی، برنامـه درسـی، کارشناسـی ارشـد، پرستاری مراقبت‌های ویژه، کشور ایران، دانشگاه ولورهمپتون انگلستان مورد جتسجو قرار گرفتند. اطلاعات بـا اسـتفاده از الگـوی Bereday در چهـار مرحلـه توصیـف، تفسـیر، هـم‌جـواری و مقایسـه مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفـت.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که دانشگاه ولورهمپتون انگلستان دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه را طی 3 سال و به صورت پاره‌وقت ارائه می‌کند. این دوره در کشور ایران به صورت تمام‌وقت ارائه می‌شود. با توجه به نقش مهم و قابل‌توجه عمل مبتنی بر شواهد، 60 واحد از کل واحدهای درسی در دانشگاه انگلستان به پایان‌نامه اختصاص دارد که در مقایسه با کشور ایران که پایان‌نامه  4 واحد دارد، تفاوت چشم‌گیر است. در هر دو دانشگاه جهت ورود به دوره، سابقه کار بالینی حائز اهمیت است و از ضروریات پذیرش در دوره است. در دانشگاه ولورهمپتون به رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌های دوره پرداخته نشده که از نقاط ضعف آن بوده و برخلاف کشور ایران است که کاملا مشخص شده و مستند است. جایگاه شغلی افراد پس از فارغ‌التحصیل‌شدن در کشور کشور ایران مشخص نبوده ولی در دانشگاه ولورهمپتون تعریف‌شده و بدون ابهام است.
 نتیجه‌گیری: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه در کشور ایران با موفقیت در حال اجرا از سوی دانشگاه‌ها می‌باشد. توجه به مواردی همچون مشخص‌کردن جایگاه شغلی فارغ‌التحصیلان، تغییر دوره به صورت پاره‌وقت، توجه بیشتر به انجام پژوهش، تولید دانش و استفاده از دانش به‌دست‌آمده در محیط مراقبت بالینی می‌تواند انگیزه‌ی تحصیل را در متقاضیان بیشتر کرده و ارائه خدمات به بیماران بدحال را از سوی پرستاران تحت تاثیر قرار دهد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، پرستاری مراقبت‌های ویژه، کشور ایران، دانشگاه ولورهمپتون، انگلستان
متن کامل [PDF 256 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بخش های ویژه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/6/19 | پذیرش: 1402/2/18 | انتشار: 1402/7/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها