:: جلد 19، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 43-33 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش پردازش هیجان، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی در پیش‌بینی اختلال اضطراب فراگیر پرستاران شبکه بهداشت سردشت
افسانه شیخه پور ، علی مصطفائی*
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، a_mostafaei@pnu.ac.ir
چکیده:   (565 مشاهده)
مقدمه: اختلالات اضطرابی و از جمله آنها اختلال اضطراب فراگیر جزو شایع ترین اختلالاتی هستند که خیلی ها را گرفتار کرده اند. نحوه تحلیل و تفسیر رویدادها، تحمل کردن یا نکردن وضعیت مبهم و باورهای فراشناختی می تواند اختلال اضطراب فراگیر را پیش بینی کند. هدف این پژوهش نقش پردازش هیجان، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی در پیش‌بینی اختلال اضطراب فراگیر پرستاران شبکه بهداشت سردشت بود.
روش‌ کار:  جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در شبکه بهداشت سردشت (شامل بیمارستان، درمانگاه تخصصی و مراکز بهداشتی سطح شهر) بود. تعداد 155 نفر، با روش نمونه گیری در دسترس، به‌عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از پرسش‌نامه های پردازش هیجانی، تحمل ابهام، باورهای فراشناختی و علایم اضطراب. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره  تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته های آماری نشان داد که، پردازش هیجانی، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی بر روی هم  2/63 درصد واریانس اختلال اضطراب فراگیر را تبیین می‌کند. همچنین یافته ها نشان می‌دهد که هر سه متغیر پیش بین سهم معناداری در پیش‌بینی اختلال اضطراب فراگیر دارند، به گونه ای که متغیر پردازش شناختی (01/0 = p، 433/0= β)، تحمل ابهام (01/0 = p، 101/0= β)، و باورهای فراشناختی (01/0 = p، 503/0= β) به‌صورت مثبت اختلال اضطراب فراگیر را پیش‌بینی می‌کند.    
 نتیجه‌گیری: طبق یافته‌ها پردازش هیجانی، تحمل ابهام و باورهای فراشناختی در ایجاد اختلال اضطراب فراگیر نقش دارند؛ بر همین اساس با تغییر نوع پردازش هیجانی و افزایش توانایی تحمل ابهام و تغییر باورهای فراشناختی معیوب به کاهش اختلال اضطراب فراگیر کمک کرد.



 
واژه‌های کلیدی: پردازش هیجان، تحمل ابهام، باورهای فراشناختی، اختلال اضطراب فراگیر
متن کامل [PDF 289 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1401/10/22 | پذیرش: 1402/7/5 | انتشار: 1403/1/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها