استادیار ،گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران ، Sahobbi4@gmail.com
چکیده: (898 مشاهده)
مقدمه : بهرهگیری از رویکردهای نوین روانشناسی در کنار درمانهای زیستی، اقدامی مؤثر در جهت سازگاری روانی- اجتماعی بیماران هست، مطالعه حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله بر سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریکپذیر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی دو گروهی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه مداخله و کنترل همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریکپذیر مراجعهکننده به مرکز تخصصی و فوق-تخصصی بیمارستان میلاد در شش ماه نخست سال 1400 بودند؛ که از جامعه هدف 45 نفر واجد شرایط که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله و یک کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس سازگاری روانی- اجتماعی دروگاتیس (۱۹86) بودند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 05/0=α انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه های مداخله و کنترل تفاوت معنی دار وجود داشت؛ و درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله در افزایش سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریکپذیر موثر بود و این نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت(05/0>P). همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی حاکی از آن بود که بین نمرات سازگاری روانی- اجتماعی در دو گروه مهارت حل مسئله و درمان فراشناخت تفاوت معنی دار وجود نداشت(05/0
نتیجهگیری: آموزش درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله میتواند بهعنوان یک بهعنوان یک روش درمانی مکمل در کنار روشهای پزشکی جهت سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریکپذیر مورداستفاده قرار گیرد.