[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 55-46 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روانسنجی پرسشنامه چالش های آموزش پرستاری
علیرضا نیکبخت نصرآبادی ، عباس عبادی ، مسعود فلاحی خشکناب ، سهیل نجفی ، فریده یغمائی ، فاطمه الحانی ، عاطفه واعظی ، منصوره سپهری نیا ، محبوبه شالی*
علوم پزشکی تهران ، Mehraneshali@yahoo.com
چکیده:   (1606 مشاهده)
مقدمه: دوره آموزشی پرستاری، با چالش هایی روبرو است که با شناسائی صحیح ممکن است با تمهیداتی ساده و کم هزینه حل شوند. در غیر اینصورت، چالش ها به بحران تبدیل شده و حل آنها دشوار و هزینه آن بسیار خواهد بود. با این وجود، ابزاری برای بررسی چالش های آموزش پرستاری در ایران در دسترس نیست.
روش: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است که در طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، عبارات پرسش نامه با استفاده از مصاحبه کیفی مطالعه، همچنین بررسی متون معتبر و مرتبط با موضوع پژوهش، تدوین شد. در مرحله بعد طی یک مطالعه روش شناختی ویژگی های روانسنجی پرسش نامه با استفاده از روائی های صوری، محتوا (CVR & CVI) و تحلیل عاملی اکتشافی، همچنین پایایی با روش های  همسانی درونی و ثبات تعیین شد.
یافته ها: استخر گویه ها شامل 30  عبارت استخراج شد.  پس از تعیین روایی صوری، روائی محتوا کیفی و کمی  ، تعداد عبارات پرسشنامه به 28 مورد کاهش یافت. نتیجه تحلیل عامل اکتشافی این پرسشنامه، سه عامل شامل "چرخه آموزشی معیوب"، "چالش ساختار آموزشی" و "نادیده گرفتن فراگیر به عنوان عضوی از خانواده آموزش" این سه عامل در مجموع 01/72 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، 865/0 و ثبات از طریق آزمون مجدد با آزمون همبستگی درون طبقه ای  8/0  بود.
نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه27 گویه ای چالش های آموزش پرستاری، بکارگیری آن توسط محققین، توصیه می گردد.
واژه‌های کلیدی: چالش، آموزش پرستاری، روانسنجی، پرسشنامه، ایران
متن کامل [PDF 301 kb]   (660 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/5/23 | پذیرش: 1402/6/19 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nikbakht Nasrabadi A, ebadi A, Fallahi-Khoshknab M, Najafi S, Yaghmaie F, alhani F, et al . Design and psychometrics of nursing education challenges questionnaire. IJNR 2023; 18 (4) :46-55
URL: http://ijnr.ir/article-1-2815-fa.html

نیکبخت نصرآبادی علیرضا، عبادی عباس، فلاحی خشکناب مسعود، نجفی سهیل، یغمائی فریده، الحانی فاطمه، و همکاران.. طراحی و روانسنجی پرسشنامه چالش های آموزش پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (4) :46-55

URL: http://ijnr.ir/article-1-2815-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710