مقدمه: دوره آموزشی پرستاری، باچالش هایی روبرواست که با شناسائی صحیحممکناستباتمهیداتیسادهوکمهزینهحلشوند.در غیر اینصورت، چالش ها به بحران تبدیل شده و حلآنهادشواروهزینهآنبسیارخواهدبود. با این وجود، ابزاری برای بررسی چالش های آموزش پرستاری در ایران در دسترس نیست. روش: اینپژوهشیکمطالعهترکیبیاستکهدرطی دومرحلهانجامگرفت.درمرحلهاول،عباراتپرسشنامهبااستفادهازمصاحبهکیفیمطالعه،همچنینبررسیمتونمعتبر ومرتبطباموضوعپژوهش،تدوینشد.درمرحلهبعدطییکمطالعهروششناختیویژگیهایروانسنجیپرسشنامهبا استفادهازروائیهایصوری،محتوا(CVR & CVI)وتحلیل عاملی اکتشافی،همچنینپایاییبا روش های همسانیدرونیوثباتتعیینشد. یافته ها: استخر گویه ها شامل 30 عبارت استخراج شد. پس از تعیین روایی صوری، روائی محتوا کیفی و کمی ، تعداد عبارات پرسشنامه به 28 مورد کاهش یافت. نتیجه تحلیل عامل اکتشافی این پرسشنامه، سه عامل شامل "چرخه آموزشی معیوب"، "چالش ساختار آموزشی" و "نادیده گرفتن فراگیر به عنوان عضوی از خانواده آموزش" این سه عامل در مجموع 01/72 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، 865/0 و ثبات از طریق آزمون مجدد با آزمون همبستگی درون طبقه ای 8/0 بود. نتیجه گیری:باتوجهبهرواییوپایاییمطلوبپرسشنامه27 گویه ایچالش های آموزش پرستاری،بکارگیری آنتوسطمحققین،توصیهمی گردد.
nikbakht Nasrabadi A, ebadi A, Fallahi-Khoshknab M, Najafi S, Yaghmaie F, alhani F, et al . Design and psychometrics of nursing education challenges questionnaire. IJNR 2023; 18 (4) :46-55 URL: http://ijnr.ir/article-1-2815-fa.html
نیکبخت نصرآبادی علیرضا، عبادی عباس، فلاحی خشکناب مسعود، نجفی سهیل، یغمائی فریده، الحانی فاطمه، و همکاران.. طراحی و روانسنجی پرسشنامه چالش های آموزش پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (4) :46-55