اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانشآموزان افسرده
|
رضا مشهدی ، محمدحسن غنی فر* ، تکتم سادات جعفر طباطبایی ، سمانه سادات جعفرطباطبایی  |
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Ghanifar@iaubir.ac.ir |
|
چکیده: (1874 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به پیامدهای افسردگی در وضعیت تحصیلی (درگیری تحصیلی) و فردی (تحمل پریشانی)، توانمندسازی دانش آموزان ضروری است، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود؛ که از بین آنها تعداد 30 نفر واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمون و کنترل) قرار گرفتند. هر دو گروه به پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (۲۰۱۱) پاسخ دادند. گروه آزمون بهصورت گروهی آموزش خودتنظیمی زیمرمن و پونز (1990) را در 8 جلسه 60 دقیقهای در دو ماه دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی ندید. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که با کنترل نمرات پیشآزمون، در گروههای آزمون و کنترل، آموزش خودتنظیمی موجب افزایش تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده شد (01/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، آموزش خودتنظیمی میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر بر ارتقای تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانش آموزان افسرده مورداستفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: خودتنظیمی، تحمل پریشانی، درگیری تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 283 kb]
(553 دریافت)
|
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه |
موضوع مقاله:
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...) دریافت: 1402/8/5 | پذیرش: 1402/8/24 | انتشار: 1402/9/10
|
|
|
|