[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر دلبستگی کودک به مادر بر رشد اخلاقی دانش آموزان دبستانی شهر تهران
اکرم السادات سادات حسینی ، فریبا بشردوست تجلی* ، نسترن شریفی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، fariba_66@yahoo.com
چکیده:   (49 مشاهده)
مقدمه:دلبستگی کودک زمینه ساز تکامل کودک در ابعاد مختلف است از بین این ابعاد رشد اخلاقی در کودکان سن مدرسه در ایران مورد مطالعه  قرار نگرفته است لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه دلبستگی با رشد اخلاقی در دانش آموزان دبستانی شهر تهران انجام شد.
 روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانش آموزان مقطع اول ابتدائی که در سال 1402-1403 در شهر تهران مشغول به تحصیل می باشند، بود. نمونه گیری با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انجام گرفت که در نهایت تعداد 210 پرسشنامه توسط دخترها و تعداد 241 پرسشنامه توسط پسرها بطور صحیح و کامل تکمیل و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه دلبستگی کودکان در دوره­ی میانی (هالپرن و کاپنبرگ، 2006) و  مقیاس رشد اخلاقی کودکان (لطف آبادی) با روش خودگزارش دهی استفاده گردید.آزمون آماری پیرسون با نرم افزار SPSS 16 برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
یافته ها: داده ها نشان میدهدکودکان با میانگین سنی 8.032 ±0.691 و 46.6% مونث بودند بیشترکودکان وضعیت افتصادی متوسط 88.2% و در کلاس سوم 46.6% می باشند. والد مادر اکثرا 58.5 % خانه دار و پدر 93.6% شاغل بود. همه خانواده ها هسته ای و بر اساس اظهار خانواده هیچ فردی دچار مشکل روانشناختی در خانواده وجود نداشت. ولی 6% کودکان دارای مشکل روانشناختی از جنس بیش فعالی بودند نمره اخلاق کل 29.73± 160.76 و نمره دلبستگی 11.91± 60.41 بود. بین میزان دلبستگی با رشد اخلاقی کودک رابطه معناداری وجود نداشت.P= 0.569 و ضریب پیرسون 0.027.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه بین دلبستگی و رشد اخلاقی ارتباط معناداری در کودکان سن مدرسه دیده نشد. بنظر میرسد دلیل این یافته تاثیر عوامل دیگر مانند آموزش و الگوهای اجتماعی در سن مدرسه باشد که علیرغم پیش فرض این مطالعه اما ارتباط معناداری بین دو متغییر مشاهده نشد پیشنهاد میگردد در مطالعات دیگر متغییرهای تاثیر گذار مثل آموزش و الگوهای اجتماعی نیز بر رشد اخلاقی بررسی شود.
واژه‌های کلیدی: سبک دلبستگی، رشد اخلاقی، دانش آموزان
     
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1403/11/9 | پذیرش: 1404/3/14 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadat hoseini A S, Bashardost Tajali F, Sharifi N. Investigating the relationship between attachment and moral development in elementary school students in Tehran.. IJNR 2025; 20 (2)
URL: http://ijnr.ir/article-1-2987-fa.html

سادات حسینی اکرم السادات، بشردوست تجلی فریبا، شریفی نسترن. تاثیر دلبستگی کودک به مادر بر رشد اخلاقی دانش آموزان دبستانی شهر تهران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (2)

URL: http://ijnr.ir/article-1-2987-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4714