دانشیار پرستاری، مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امیرالمومنین، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، sajadimahbobeh@yahoo.com
چکیده: (31 مشاهده)
مقدمه:سرطان یکی از بیماری های مزمن است که تشخیص آن در فرزندان اثرات نامطلوب روانی و عاطفی فزاینده ای را بر خانواده خواهد داشت، لذا هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش تاب آوری بر بهزیستی روانشناختی و عواطف خانواده های کودکان مبتلا به لوسمی بود. مواد و روش ها:این پژوهش یک مداخله ای از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که بر روی 62 نفر از مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امیر کبیر اراک انجام شد. نمونه ها با استفاده از روش تخصیص تصادفی ساده در دو گروه مداخله (31 نفر) و کنترل (31 نفر) قرار گرفتند. قبل از مطالعه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) و پرسشنامه عواطف مثبت و منفی (PANAS) توسط نمونه های هر دو گروه تکمیل شده و سپس مطالعه آغاز شد. نمونه های گروه مداخله طی9جلسه 1 ساعته وبهصورتگروهی (یک بار در هفته) تحت آموزش تابآوری قرار گرفتند. در این مدت نمونه های گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نمی کردند. پس از 9 هفته پرسشنامه ها مجددا توسط نمونه های دو گروه تکمیل شد. نهایتا داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج:نتایج مطالعه نشان داد که بین نمره بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و منفی در دو گروه، قبل از مداخله اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>0.05)، اما پس از مداخله نمره بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و منفی در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود .(P<0.05) نتیجه گیری:آموزش تابآوری روش موثری برای افزایش بهزیستی روانشناختی و عواطف مثبت در مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی می باشد.
Naseri-Salahshour V, Sajadi M, khademi S. The Effect of Resilience Training on Psychological Well-Being and Emotions of Caregivers of Children with Acute Leukemia. IJNR 2025; 20 (3) URL: http://ijnr.ir/article-1-3018-fa.html
ناصری سلحشور وحید، سجادی محبوبه، خادمی سمیه. تاثیر آموزش تاب آوری بر بهزیستی روانشناختی و عواطف مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی حاد. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (3)