[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 20، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تاب آوری بر بهزیستی روانشناختی و عواطف مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی حاد
وحید ناصری سلحشور ، محبوبه سجادی* ، سمیه خادمی
دانشیار پرستاری، مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امیرالمومنین، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، sajadimahbobeh@yahoo.com
چکیده:   (31 مشاهده)
مقدمه: سرطان یکی از بیماری های مزمن است که تشخیص آن در فرزندان اثرات نامطلوب روانی و عاطفی فزاینده ای را بر خانواده خواهد داشت، لذا هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش تاب آوری بر بهزیستی روانشناختی و عواطف خانواده های کودکان مبتلا به لوسمی بود.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مداخله ای از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که  بر روی 62 نفر از مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امیر کبیر اراک انجام شد. نمونه ها با استفاده از روش تخصیص تصادفی ساده در دو گروه مداخله (31 نفر) و کنترل (31 نفر) قرار گرفتند. قبل از مطالعه مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (RSPWB) و پرسشنامه عواطف مثبت و منفی (PANAS) توسط نمونه های هر دو گروه تکمیل شده و سپس مطالعه آغاز شد. نمونه های گروه مداخله طی 9 جلسه‌ 1 ساعته و به صورت گروهی (یک بار در هفته) تحت آموزش تاب­آوری قرار گرفتند. در این مدت نمونه های گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نمی کردند. پس از 9 هفته پرسشنامه ها مجددا توسط نمونه های دو گروه تکمیل شد. نهایتا داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که بین نمره بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و منفی در دو گروه، قبل از مداخله اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>0.05)، اما پس از مداخله نمره بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و منفی در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود .(P<0.05)
نتیجه گیری: آموزش تاب­آوری روش موثری برای افزایش بهزیستی روان­شناختی و عواطف مثبت در مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی می باشد.
 
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، بهداشت روان، بهزیستی روان‌شناختی، لوسمی، سرطان، کودکان
     
نوع مطالعه: پرستاری کودکان و نوزادان | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1404/4/11 | پذیرش: 1404/5/10 | انتشار: 1404/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naseri-Salahshour V, Sajadi M, khademi S. The Effect of Resilience Training on Psychological Well-Being and Emotions of Caregivers of Children with Acute Leukemia. IJNR 2025; 20 (3)
URL: http://ijnr.ir/article-1-3018-fa.html

ناصری سلحشور وحید، سجادی محبوبه، خادمی سمیه. تاثیر آموزش تاب آوری بر بهزیستی روانشناختی و عواطف مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی حاد. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1404; 20 (3)

URL: http://ijnr.ir/article-1-3018-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4718