[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 7، شماره 24 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 7 شماره 24 صفحات 71-62 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت های پزشکی
مهدی کاهوئی* ، سیف الله علائی
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، mkahouei@yahoo.com
چکیده:   (17356 مشاهده)
چکیده مقدمه: دانشجویان پرستاری به انواع وسیعی از اطلاعات بهداشتی نیازمندند تا نیازهای آموزشی و بالینی خودشان را برآورده نمایند. این مطالعه قصد دارد از طریق رویکرد نیاز اطلاعاتی دریابد کدام جنبه از فرآیند پرستاری اورژانس مورد توجه بیشتر دانشجویان قرار می‌گیرد. و آن‌ها کدامیک از منابع اطلاعاتی را ترجیج می‌دهند. انتظار داریم انجام چنین مطالعه‌ای روی شناسایی نیازهای اطلاعاتی مؤثر بوده و منجر به بهبود کیفیت آموزش درمانگاهی و مهارت‌های دستیابی دانشجویان به منابع اطلاعاتی در برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی خود و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان گردد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 131 نفر از دانشجویان پرستاری در سال 88-87 انجام شد. کلیه دانشجویان پرستاری ترم‌های 8-7 دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که در واحدهای اورژانس بیمارستان‌های تابعه در حال انجام کارآموزی بوده‌اند انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. داده‌ها از طریق روش‌های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون دو متغیری و دوطرفه در سطح معنادار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که کارکنان پرستاری (6/65%)، بیمار یا همراه وی (9/64%) و پزشک سرپرست (7/52%) بیشترین منابع اطلاعاتی بودند که روزانه توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. اکثر جامعه آماری نیاز زیادی به اطلاعات درمانی و تشخیصی داشتند. آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معناداری را نشان داد (340/0=r ، 00/0=p). از طرفی تنها 1/35% دانشجویان به اطلاعت مدیریتی نیاز داشته‌اند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان در فرایند اورژانس بیشتر به موارد درمانی توجه زیادی داشتند و از جنبه‌های قانونی و چارچوب‌های سازمانی غافل بودند و اکثر آنان از بین منابع متعدد اطلاعاتی، منابع انسانی را ترجیح می‌داند. لازم به ذکر است که در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر شواهد، دسترسی به منابع اطلاعاتی و درک چگونگی استفاده مؤثر از آن‌ها ضروری است. با توجه به کمبود استفاده از منابع اطلاعاتی به روز بایستی امکانات استفاده از این منابع نظیر دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری مجهز و کتب مورد نیاز در محیط اورژانس فراهم گردد. ضمن این که آموزش تکمیلی در خصوص نحوه بهره‌گیری از این موارد ارایه گردد.
واژه‌های کلیدی: نیاز اطلاعاتی، منابع اطلاعاتی، دانشجویان پرستاری، فوریت های پزشکی، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 764 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1388/8/23 | پذیرش: 1390/8/23 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kahouei M, Alaie S. The survey of information needs and the use of information resources among nursing students in emergency clinical education. IJNR 2012; 7 (24) :62-71
URL: http://ijnr.ir/article-1-423-fa.html

کاهوئی مهدی، علائی سیف الله. بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت های پزشکی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1391; 7 (24) :62-71

URL: http://ijnr.ir/article-1-423-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7، شماره 24 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710