چکیده
مقدمه: آنژیوگرافی عروق کرونر یکی از مهمترین روشهای تشخیصی بیماری عروق کرونر میباشد. بیماران به دلیل عدم آگاهی در مورد روش آنژیوگرافی و اقدامات لازم بعد از آنژیوگرافی دچار ناراحتی و عدم تحمل به این پروسیجر میشوند. عدم تحمل و ناراحتی بیماران سبب بروز نارضایتی و مشکلاتی برای بیماران میشود. آموزش به بیماران در مورد این پروسیجر و اقدامات لازم بعد از آن میتواند به آگاهی بیماران بیفزاید. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش از طریق فیلم بر راحتی و میزان تحمل بیماران تحت آنژیوگرافی کرونر میباشد.
روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونههای آن را بیماران کاندید آنژیوگرافی کرونر که قبلاً سابقه انجام این پروسیجر را نداشتند، تشکیل میدهند. پس از انتخاب هدفمند نمونهها، بیماران به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 64 نفر) تخصیص داده شدند. گروه شاهد آموزش روتین توسط پرستاران را دریافت کردند. به گروه آزمون از طریق فیلم آموزشی در مورد آنژیوگرافی و اقدامات لازم قبل، حین و بعد از آن آموزش داده شد. میزان راحتی بیماران از طریق مقیاس دیداری 0 تا 10 در 4 مرحله در 6 ساعت بعد از آنژیوگرافی اندازهگیری شد. میزان تحمل بیماران به پروسیجر آنژیوگرافی با استفاده از مقیاس خودگزارشی 4 حالته اندازهگیری شد.
یافتهها: هیچ اختلاف معناداری بین متغیرهای دموگرافیک بین دو گروه از بیماران دیده نشد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان راحتی بیماران در ساعتهای دوم، چهارم و ششم بعد از آنژیوگرافی در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد میباشد (001/0p<). میزان تحمل بیماران به آنژیوگرافی در گروه آزمون به طور معناداری بیشتر از میزان تحمل در گروه شاهد میباشد (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که دادن آگاهی به بیماران در مورد روش آنژیوگرافی از طریق فیلم سبب افزایش راحتی و تحمل بیماران به این پروسیجر تهاجمی میشود که در نتیجه سبب کاهش طول مدت اقامت در بیمارستان و افزایش رضایتمندی بیماران میشود.
The effects of video education on comfort and tolerability of patients undergoing coronary angiography. IJNR 2010; 5 (16) :38-44 URL: http://ijnr.ir/article-1-589-fa.html
جمشیدی ناهید، عباس زاده عباس، نجفی کلیایی مجید. تأثیر آموزش از طریق فیلم بر راحتی و تحمل بیماران تحت آنژیوگرافی کرونر. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1389; 5 (16) :38-44