:: جلد 2، شماره 5 و 4-5 - ( بهار و تابستان 1386 1386 ) ::
جلد 2 شماره 5 و 4-5 صفحات 23-15 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب خانوادگی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان «یک تحقیق پدیدارشناسی
مهین غیبی زاده* ، شایسته صالحی ، خسرو توکل ، افسانه نکویی
، mgheibizadeh@yahoo.com
چکیده:   (26790 مشاهده)

  مقدمه: به منظور شناخت ماهیت ارتباط و تعامل نوجوان با خانواده که بیانگر واقعیت تجربه شده توسط بخش کثیری از جمعیت جوان کشور می‌باشد، این تحقیق با هدف توصیف تجارب خانوادگی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان صورت گرفت.

  روش کار: این پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناسی در سال 1384 در شهر اصفهان انجام شد. نمونه‌ها از میان دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، انتخاب گردیدند. پس از اشباع اطلاعاتی، تعداد شرکت‌کنندگان به 15 نفر رسید. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق وتجزیه و تحلیل داده‌ها به روش استرابرت انجام شد.

  یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجارب خانوادگی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان، 65 کد، 3 زیر مفهوم و 2 مفهوم محوری تحت عناوین حمایت عاطفی (صمیمیت) در خانواده و واکنش‌ها در خانواده استخراج گردید.

  نتیجه گیری: علی رغم اهمیت حیاتی خانواده و نقشی که در زندگی نوجوانان دارد، نوجوانان ارتباط مؤثر و اثربخشی را با خانواده تجربه نمی‌کنند و این مسأله کاملاً مشهود است. این تحقیق ضرورت آموزش خانواده‌ها را بر اساس نیازها و خصوصیات دوران نوجوانی مورد تأکید قرار می‌دهد.

 

واژه‌های کلیدی: ارتباطات خانوادگی، خانواده، نوجوان
متن کامل [PDF 106 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقات کیفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1387/3/27 | انتشار: 1386/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 2، شماره 5 و 4-5 - ( بهار و تابستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها