TY - JOUR T1 - Nursing students' perceptions of barriers to evidence-based practice: Qualitative content analysis TT - موانع عملکرد مبتنی بر شواهد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری: تحلیل محتوای کیفی JF - IJNR JO - IJNR VL - 10 IS - 4 UR - http://ijnr.ir/article-1-1634-fa.html Y1 - 2016 SP - 117 EP - 126 KW - Evidence Based Practice KW - Nursing students KW - Content analysis N2 - مقدمه: عملکرد مبتنی بر شواهد یکی از صلاحیت های پرستاری است که منجربه تصمیم گیری علمی در ارائه مراقبت های بهداشتی می شود و شناخت موانع آن از دیدگاه دانشجویان می تواند نقش به سزایی در توسعه آن دارد. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی درک دانشجویان کارشناسی پرستاری از موانع عملکرد مبتنی بر شواهد انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی-توصیفی می باشد. مشارکت کنندگان 28 نفر از دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی پرستاری بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از 14 مصاحبه فردی و 2 گروه متمرکز استفاده شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تمام مصاحبه ها ضبط، دست نویس و خط به خط تحلیل شدند. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای قراردادی و برای ثبت مصاحبه ها و استخراج کدها از نرم افزار مکس کیو دیتا ویرایش 7 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که محدوده سنی دانشجویان 26-21 سال، 20 نفر دانشجوی دختر و 8 نفر دانشجوی پسر می باشد. از تحلیل داده ها 3 درون مایه و 9 طبقه حاصل شد که درون مایه ها شامل عوامل شناختی (برنامه آموزش پرستاری، کیفیت آموزش و توانمندی اساتید)، عوامل عاطفی (انگیزه دانشجو و انگیزه استاد) و عوامل اجرایی (عوامل سازمانی، دیدگاه جامعه، زمان، امکانات و تجهیزات) بودند. نتیجه گیری: از یافته های بدست آمده می توان درجهت برنامه ریزی مناسب در رفع موانع موجود از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری اقدام نمود. در این راستا توانمند کردن اساتید و ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان نقش بسزایی دارد. ایجاد بستری مناسب در بالین با تاکید بر حمایت سازمانی و ایجاد امکانات و تجهیزات لازم می تواند به هموار شدن این مسیر کمک کند. M3 ER -