TY - JOUR T1 - Investigating of the effect of familiarzation play on the injective procedural anxiety in B-Thalassemic pre-school children TT - بررسی میزان تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه JF - IJNR JO - IJNR VL - 7 IS - 26 UR - http://ijnr.ir/article-1-1055-fa.html Y1 - 2012 SP - 42 EP - 49 KW - Anxiety KW - child before school age KW - Thalassemia KW - nurse KW - familiarization play N2 - مقدمه: درکودکان مبتلا به تالاسمی برای حفظ حیات باید تزریقات مکرر خون و دسفرال انجام شود. قرار دادن کتتر داخل وریدی یکی از رایج‌ترین پروسیجرهای تهاجمی می‌باشد و اغلب کودکان به ویژه کودکان خردسال چنین پروسیجری را استرس‌آورترین جنبه بیماری، بستری، و حتی ویزیت سرپایی خود بیان می‌کنند. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب پروسیجرهای تزریقی کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است. نمونه‌های پژوهش شامل 60 کودک 7-3 سال، دارای پرونده در بخش‌های تالاسمی استان گیلان می‌باشند. که به طور تصادفی به دو گروه (آزمون و شاهد) تقسیم شدند. در گروه آزمون، بازی آشناسازی به مدت 15-10دقیقه قبل از انجام پروسیجر تزریقی، انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودگزارشی ترس‌های بالینی کودک و مقیاس خودگزارشی چهره‌ای اضطراب، می‌باشند. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، تی‌تست، من‌ویتنی و ویلکاکسون انجام گرفت. یافته‌ها: داده‌ها نشان داد که میانگین رتبه‌ اضطراب، قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). اما بعد از مداخله آزمون آماری من ویتنی و ویلکاکسون نشان دادند که میانگین رتبه‌ اضطراب، در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کاهش معناداری دارد (05/0>p). نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش مداخله بازی آشناسازی در کاهش اضطراب ناشی از پروسیجرهای تزریقی کودکان مؤثر می‌باشد. لذا پیشنهاد می‌شود که پرستاران کودک برای کاهش اضطراب کودکان مبتلا به بیماری‌های حاد و مزمن که مکرراً تحت اقدامات درمانی قرار می‌گیرند، از روش بازی آشناسازی استفاده نمایند M3 ER -