TY - JOUR T1 - Exploration of characteristics of a competent nursing faculty member: A qualitative study TT - ویژگی‌های یک استاد توانمند پرستاری: یک مطالعه کیفی JF - IJNR JO - IJNR VL - 8 IS - 1 UR - http://ijnr.ir/article-1-1138-fa.html Y1 - 2013 SP - 58 EP - 67 KW - : Nursing KW - faculty member KW - characteristics KW - competent KW - qualitative research N2 - مقدمه: هدف آموزش پرستاری تربیت پرستاران توانمند و شایسته است که دانش، نگرش و مهارت‌های لازم را برای حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه داشته باشند. در این راستا، نقش استاد توانمند پرستاری در توسعه فردی و حرفه‌ای پرستاری انکارناپذیر است. هدف این مطالعه تبیین ویژگی‌های یک استاد توانمند پرستاری است. روش: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوی انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با نمونه‌گیری هدفمند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونه‌گیری نظری ادامه یافت. تعداد 24 نفر (دانشجوی پرستاری، اساتید پرستاری و کارشناسان آموزش پرستاری) به مدت 2 ماه در دانشکده پرستاری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش تجزیه و تحلیل مداوم مقایسه‌ای انجام گردید. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد 7 طبقه شامل: بار علمی، مهارت‌های آموزشی، ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های عاطفی، اخلاق حرفه‌ای، ویژگی‌های حمایتی و ویژگی‌های مدیریتی، به عنوان کدهای ثانویه استخراج شده از داده‌ها و همچنین «استاد توانمند پرستاری نمونه یک انسان کامل» به عنوان تم اصلی این مطالعه، هویدا گردید که تمامی مشارکت‌کنندگان به وجود آن اذعان نمودند. نتیجه‌گیری: در این پژوهش، ویژگی‌های یک استاد توانمند پرستاری با ژرفای بیشتری مورد شناسایی قرار گرفت به نحوی که درون‌مایه اصلی این مطالعه یعنی «استاد توانمند پرستاری نمونه یک انسان کامل» به عنوان یک یافته جدید و عمیق معنوی، جایگاه رشته پرستاری را به نحو شایسته‌تری تبیین می‌نماید. دقت در نتایج مطالعه، این نکته را خاطر نشان می‌سازد که اساتید پرستاری برای موفقیت در امر تدریس باید به ویژگی‌های فوق عنایت داشته و برنامه‌ریزی جامعی برای کسب آن‌ها، داشته باشند. از طرفی پیشنهاد می‌شود ویژگی‌های یک استاد توانمند پرستاری به عنوان راهنمای مناسبی در مدیریت وآموزش پرستاری مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -