%0 Journal Article %A ekhbari, parisa %A Mohsenipouya, hossein %A rakhshani, fatemeh %A Mezankhani, Alireza %A Khodakarim, Soheyla %T Comparative Study of Subjective Normal in Facial Cosmetic Surgery Applicants in Non-applicant Groups Referring to ShahidBeheshti University of Medical Sciences Hospitals in 1395 %J Iranian Journal of Nursing Research %V 14 %N 5 %U http://ijnr.ir/article-1-2243-fa.html %R %D 2019 %K Facial Cosmetic Surgery, Subjective Norm, Iran, %X مقدمه: در سال‌های اخیر در ایران، اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی روند رو به رشدی داشته است و دختران و زنان بیشترین متقاضیان جراحی زیبایی صورت هستند. با توجه به حضور و فعالیت چشمگیر دختران و زنان در جامعه، ممکن است فشارهای جامعه در اقدام زنان به انجام جراحی زیبایی مؤثر باشد. لذا در این مطالعه هنجارهای ذهنی متقاضیان جراحی زیبایی بررسی و با گروهی از افراد غیر متقاضی مراجعه کننده به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی در سال 95، بررسی و مقایسه شدند. روش کار: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی و مقایسه‌ای است. 400 نفر از زنان در دو گروه متقاضی جراحی زیبایی صورت و غیرمتقاضی جراحی زیبایی صورت مراجعه کننده به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتیمورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. روش نمونه گیری بصورت خوشه‌ای بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود. یافته‌ها: از میان 200 نفر از افراد گروه متقاضی و 200 نفر زنان غیرمتقاضی به ترتیب، 96 نفر (48%) و 88 نفر (44%) در رده سنی 25-35 سال و 86 نفر (43%) و 88 نفر (44%) در مقطع کارشناسی بودند. در گروه متقاضی 118 نفر (59%) مجرد و 80 نفر (40%) متأهل بودند و در گروه غیرمتقاضی نیز 117 نفر (5/58%) مجرد و 78 نفر (39%) متأهل بودند. بررسی هنجارهای ذهنی در دو گروه نشان داد، افراد گروه متقاضی به شکل معناداری، نسبت به گروه غیرمتقاضی، هنجارهای ذهنی را باور داشته و از آن تبعیت می‌کنند (001/0P<). نتیجه‌گیری: در این مطالعه هنجارهای ذهنی به عنوان عامل مؤثر در اقدام به انجام جراحی زیبایی شناسایی شد. افراد گروه متقاضی تحت تأثیر نظرات افراد مهم زندگی خود از جمله والدین، همسر و پزشک هستند و از نظرات آنها به منظور نیاز صورتشان به انجام جراحی زیبایی تبعیت می‌کنند واین درحالیست که غیرمتقاضیان از چنین الگویی پیروی نمی‌کنند. بنابراین در مطالعات آینده لازم است، اقدامات مداخله‌ای جهت آموزش خودباوری به متقاضیان داده شود تا به راحتی تحت تأثیر نظرات اطرافیان خود قرار نگیرند. %> http://ijnr.ir/article-1-2243-fa.pdf %P 30-36 %& 30 %! Subjective Normal in Facial Cosmetic Surgery Applicants %9 Health and Nutrition %L A-10-3881-4 %+ Professor of Public Health, Research Center for Safety Improvement and Injury Prevention, School of Public Health, ShahidBeheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran %G eng %@ 1735-7012 %[ 2019