TY - JOUR JF - IJNR JO - IJNR VL - 14 IS - 1 PY - 2019 Y1 - 2019/4/01 TI - Relationship between mental hardiness and emotional adjustment with emotional intelligence of Mothers with a mentally retarded child TT - بررسی ارتباط سرسختی روانی و سازگاری عاطفی با هوش هیجانی مادران دارای کودک کم توان ذهنی N2 - مقدمه: سرسختی روانی و سازگاری در افزایش توانمندی مادران دارای کودک کم توان ذهنی نقش عمده ای دارد. همچنین مادران دارای کودک خاص باید از هوش هیجانی بالایی جهت مراقبت از این کودکان برخوردار باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرسختی روانی و سازگاری عاطفی با هوش هیجانی در مادران کودکان کم توان ذهنی است. روش کار: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه این پژوهش شامل 136 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی مدارس کم توان ذهنی شهر رشت این جامعه بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه 27 ماده ای سرسختی روانی اهواز، پرسشنامه 32 ماده ای سازگاری عاطفی بل و پرسشنامه 33 ماده ای هوش هیجانی شوت بود. داده ها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد؛ فراوانی و درصد)و شیوه های آمار استنباطی ( رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون) و با استفاده از نرم افزار spss 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که مقادیر همبستگی بین سرسختی روانی و سازگاری عاطفی با هوش هیجانی مادران کودکان استثنائی کم توان ذهنی ، از نظر آماری معنی دار است (01/0p<). همچنین نتایج رگرسیون به روش همزمان نشان می دهد که سرسختی روانی و سازگاری عاطفی توانسته اند 33 درصد واریانس هوش هیجانی مادران کودکان استثنائی کم توان ذهنی ( متغیر ملاک) را تبیین کنند. سرسختی روانی با مقدار B استاندارد 260/0 و سازگاری عاطفی با مقدار B استاندارد 382/0 به طور مستقیم توانسته اند هوش هیجانی مادران کودکان استثنائی کم توان ذهنی را پیش بینی کنند (01/0p<). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که افزایش سرسختی روانی و همچنین افزایش سازگاری عاطفی در مادران کودکان کم توان ذهنی، هوش هیجانی شان نیز افزایش می یابد. از نتایج این پژوهش می توان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش و مراکز بهزیستی استفاده نمود. SP - 29 EP - 35 AU - Mohammad Zadeh, Masoumeh AU - Moghtader, leila AU - Asadi Majareh, Samereh AD - Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran. KW - Psychological Hardiness KW - Emotional Adaptation KW - Emotional Intelligence KW - Mothers of Mentally Retarded Children UR - http://ijnr.ir/article-1-2078-fa.html ER -