@ARTICLE{, author = {AliPour Ganjineh Ketab, Masoomeh and Pishgooei, Seyed Amir Hossein and Jadid Milani, Maryam and }, title = {The Effect of Self- care Education Program on Self- transcendence in Patients under Hemodialysis based on self-trandence Theory}, volume = {13}, number = {4}, abstract ={مقدمه: بیماران تحت همودیالیز باید از نیازهای خودمراقبتی خود آگاه باشند برنامه‌های خودمراقبتی بر پایه تئوری‌های پرستاری تطابق بیمار با وضعیت مزمن بیماری را راحت می‌کند. این مطالعه جهت تعیین تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی کنترل دار تصادفی شده با دو گروه آزمون و کنترل که بر روی 60 بیمار تحت همودیالیز، مرکز 122 تختخوابی همودیالیز بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در سال 96-1395 انجام گرفت. روش نمونه گیری، به صورت نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری اطلاعات، 3 پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نیازسنجی آموزشی و خود- تعالی بود که قبل از مداخله و دو هفته بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. به گروه آزمون 6 جلسه آموزش چهره به چهره 30-25 دقیقه‌ای، یک بار در هفته، به صورت فردی با مشارکت بیمار، براساس تئوری خود- تعالی Reed و نیازسنجی آموزشی داده شد و در جلسه آخر کتابچه آموزشی ارائه شد. جهت آنالیز داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و تی زوجی) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرات خود- تعالی بعد از مداخله در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات خود- تعالی بعد از مداخله در هر دو گروه مشاهده شد (001/0 > P). نتیجه گیری: مراقبت‌های پرستاری مبتنی بر خودمراقبتی براساس تئوری خود- تعالی Reed با هزینه کم و بدون نیاز به خدمات پیشرفته بالینی، سبب افزایش سطح سلامت بیماران تحت همودیالیز می‌گردد. }, URL = {http://ijnr.ir/article-1-2051-fa.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-2051-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, doi = {}, year = {2018} }