AU - sadeh tabarian, mansoureh AU - Ghiyasvandian, Shahrzad AU - haghani, shima TI - The effect of education based on Leventhal's model on perception of disease in diabetic patients PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJNR JN - IJNR VO - 13 VI - 6 IP - 6 4099 - http://ijnr.ir/article-1-2142-fa.html 4100 - http://ijnr.ir/article-1-2142-fa.pdf SO - IJNR 6 AB  - مقدمه: درک از بیماری در نحوه رفتار فرد، تطابق وی با بیماری، کنترل بیماری توسط خود فرد و درنتیجه بیماری تأثیرگذار است. مداخلات بهداشتی بر اساس فهم و ادراک از بیماری می‌تواند در ارتقاء سلامتی و بهبودی بیمار، مفید واقع گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل لونتال بر درک از بیماری، بیماران مبتلا به دیابت انجام شد. روش: ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع کارآزمایی بالینی و دو گروهی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ روی ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دیﺎﺑﺖ ﻣﺮاﺟﻌﻪﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪدرمانگاه دیﺎﺑﺖ شهرستان قوچان اﻧﺠﺎم ﮔﺮدیﺪ. ﺗﻌﺪاد 80 بیمار ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ورود و ﺧﺮوج اﻧﺘﺨﺎب و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل و ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و مشخصات بیماری و پرسشنامه درک از بیماری (IPQ-R) ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدیﺪ. گروه مداخله در طی 2 جلسه, تحت آموزش مبتنی بر حیطه های مدل لونتال قرار گرفتند. سنجش افراد سه ماه بعد از انجام مداخله صورت گرفت و نتایج توسط نرم افزار SPSS 22 و آزمون T test و کای دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین کل درک از بیماری در گروه مداخله، قبل از مداخله برابر 971/12 ± 53/94 بود که بعد از انجام مداخله آموزشی به 772/9 ± 47/121رسید. در گروه کنترل نیز این میزان قبل از مداخله برابر785/14 ± 65/93 بود و بعد از انجام مطالعه به 191/14 ± 05/93رسید و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود (0.05>p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، بیماران مبتلا به دیابت پس از مداخله آموزشی درک بهتری نسبت به بیماری خود پیدا کردند و این ممکن است موجب تبعیت بهتر از درمان و کاهش عوارض دیابت در بیماران گردد. CP - IRAN IN - School of Nursing Midwifery ,Tehran University of Medical Sciences Nosrat st. Tohid sq. Tehran I.IRAN LG - eng PB - IJNR PG - 76 PT - Medical Surgical Nursing YR - 2019