%0 Journal Article %A Mohammadipour Anvari, Hasan %A Eidy, Mahmood %A Montazer, Majid %A Alvandfar, Dara %T Impact of Nurses' Training Based on Clinical Guidelines on the Prevention of Ventilator-associated Pneumonia in ICU %J Iranian Journal of Nursing Research %V 14 %N 4 %U http://ijnr.ir/article-1-2184-fa.html %R %D 2019 %K Education, Nursing, Ventilator-associated Pneumonia, Clinical Guideline, %X مقدمه: توجه به حل معضل پنومونی وابسته به ونتیلاتور به عنوان شایع‌ترین عفونت بیمارستانی به کمک روش‌های نوین آموزشی امری ضروری می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش پرستاران بر اساس گایدلاین های بالینی در اقدامات پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1397 در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهر تبریز انجام شد. یکصد پرستار شاغل با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. مداخله شامل برگزاری کلاس، ارائه پمفلت و جزوه آموزشیبود. قبل و بعد از مداخله با استفاده از چک لیست مشاهده عملکرد پرستاران مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون تی تست و همچنین نسخه 19 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین±انحراف معیار سن کل شرکت کنندگان برابر 15/5 ± 66/37 بود. بررسی‌های انجام شده قبل از مداخله حاکی از آن بود که میانگین ± انحراف معیار عملکرد پرستاران دو گروه قبل از مداخله از نظر آماری بدون اختلاف معنادار بود (721/0=P) پس از مداخله نیز نتایج نشان دهنده قرار گیری هر دو گروه در سطح " نسبتاً مطلوب" بود به نحوی که گروه کنترل در این سطح، کمترین نمره و گروه مداخله بیشترین نمره را کسب نمده اند؛ همچنین تأثیر مثبت و معنی دار آموزش در تمامی ابعاد پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور به جز بعد پیشگیری از آسپیراسیون (480/0=P) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های بالینی بر اساس دستورالعمل‌های اصولی و مرتبط تا حد زیادی بر حل مشکلات ناشی از سطح پایین آگاهی پرستاران مؤثر می‌باشد و محققین، دوره‌های آموزشی ضمن خدمت جهت پیشگیری از این عفونت را پیشنهاد می‌کنند. %> http://ijnr.ir/article-1-2184-fa.pdf %P 35-42 %& 35 %! %9 Nursing Education %L A-10-4452-1 %+ Assistant Professor, General and Vascular Surgery Department, Medicine Faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran %G eng %@ 1735-7012 %[ 2019