TY - JOUR JF - IJNR JO - IJNR VL - 15 IS - 5 PY - 2020 Y1 - 2020/11/01 TI - Correlation of Self-Efficacy and Learning Strategies with Academic Commitment among the Students in Rafsanjan University of Medical Sciences TT - همبستگی خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان N2 - مقدمه: تعهد تحصیلی یک عامل مهم در پایبندی دانشجویان به ادامه تحصیل و پیشرفت تحصیلی آن­ها است، در این بین نقش باورهای شناختی و راهبردهای یادگیری در تبیین آن قابل بررسی می­باشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش ­کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی می­باشد که در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را تشکیل می­دادند. به روش نمونه­گیری سهمیه­ای و با استفاده از فرمول کوکران 300 دانشجو در این مطالعه مشارکت داشتند. داده­ها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اوون و فرومن، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-ووگل و رابه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) استفاده شد. یافته­ها: ضریب همبستگی پیرسون نشان می­دهد که تعهد تحصیلی با خودکارآمدی (0001/0=P، 469/0=r)، راهبردهای یادگیری شناختی (0001/0=P، 604/0=r) و راهبردهای یادگیری فراشناختی (0001/0=P، 642/0=r) همبستگی مثبت و معنی­دار دارد (05/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای پیش­بین (ß) خودکارآمدی (11/0)، راهبردهای یادگیری شناختی (26/0) و فراشناختی (39/0) در مجموع 46/0 از واریانس متغیر تعهد تحصیلی را پیش­بینی می­کنند. نتیجه گیری: با افزایش خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی میزان تعهد تحصیلی در دانشجویان افزایش پیدا می­کند. توصیه می­شود برنامه­ریزان آموزش پزشکی به برنامه­های آموزشی در این زمینه توجه داشته باشند. SP - 61 EP - 70 AU - Kafizade, Mansoure AU - Shaikhi Fini, AliAkbar AU - Samavi, Abdolvahab AD - University of Hormozgan KW - Self Efficacy KW - Learning KW - Cognition KW - Metacognition KW - Academic Success UR - http://ijnr.ir/article-1-2416-fa.html ER -