@ARTICLE{Nasrabadi, author = {Bagheri, Zahra and Nasrabadi, Tahereh and Ebrahimi Abyaneh, Ebrahim and Sayadi, Leila and }, title = {The Effect of Dysphagia Screening education in patients with cerebrovascular accidents on nurses' knowledge and practice}, volume = {15}, number = {6}, abstract ={مقدمه: اختلال بلع پس از حوادث عروقی مغزی می­تواند منجر عوارض متعدد همچون پنومونی و نیز مرگ و میر بیماران شود. ارزیابی این اختلال در این بیماران توسط پرستاران اهمیت زیادی داشته و نیاز است که پرستاران در این زمینه آگاهی و عملکرد کافی داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای قبل و بعد است که در آن 80 پرستار بخش­های اعصاب و اورژانس به طور تصادفی در دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) قرار گرفتند. مداخله این مطالعه برنامه آموزشی ارزیابی ابلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغزی بود. داده­ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه آگاهی پژوهشگر ساخته و چک لیست ارزیابی عملکرد جمع آوری گردید؛ و با استفاده از روش­های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که میانگین آگاهی (075/0=P) و عملکرد پرستاران (652/0P=) از ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی در گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت. بعد از اجرای مداخله بین دو گروه کنترل و مداخله از نظر میانگین آگاهی پرستاران اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (001/0> P). بطوریکه میانگین آگاهی پرستاران در گروه کنترل 25/2±63/7 و در گروه مداخله47/1±65/10 بود. همچنین عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در گروه کنترل 03/2±63/3 و در گروه مداخله 84/1±85/7 بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار بود(001/0> P). نتیجه گیری: آموزش بر آگاهی و عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز تاثیر دارد. اجرای برنامه آموزشی برای پرستاران مراقبت کننده از این بیماران می­تواند در پیشگیری از پنومونی و افزایش ایمنی بیماران کمک کننده باشد. }, URL = {http://ijnr.ir/article-1-2467-fa.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-2467-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, doi = {}, year = {2021} }