RT - Journal Article T1 - Comparison of depression, anxiety, stress and quality of life in dormitories students of Tarbiat Modares University JF - IJNR YR - 2007 JO - IJNR VO - 2 IS - 5 UR - http://ijnr.ir/article-1-128-fa.html SP - 31 EP - 38 K1 - Students K1 - Depression K1 - Anxiety K1 - Stress K1 - Quality of life AB - مقدمه: دانشجویان آینده سازان جوامع به حساب می‌آیند و در کشور ما به دلیل جوان بودن جمعیت، اهمیت آنها در اداره آینده کشور دوچندان می‌گردد. بنابراین سلامت جسم و به ویژه روان آنها با سلامت جامعه آینده و آینده کشور در ارتباط مسبقیم می‌باشند. این پژوهش قصد دارد تا میزان افسردگی، اضطراب، استرس و کیفیت زندگی دانشجویان پسر و دختر مقیم در خوابگاههای دانشجویی را مقایسه کند. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی می‌باشد که با استفاده از پرسشنامه‌های DASS21 و SF-8 به بررسی متغیرهای افسردگی، اضطراب، استرس و کیفیت زندگی در دانشجویان پسر و دختر مقیم خوابگاه دانشگاه تربیت مدرس پرداخت. تعداد 223 دانشجو پسر و دختر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل کردتد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که6/51% از دانشجویان از افسردگی، 5/39% از اضطراب و 7/71% از استرس رنج می‌برند. همچنین در این مطالعه مشخص شد که میزان افسردگی، اضطراب و استرس در بین دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر می‌باشد. 2/33% از دانشجویان دارای کیفیت زندگی متوسط و 9/4% دارای کیفیت زندگی پایین می‌باشند. همچنین مشخص شد که ارتباط معناداری بین مقطع تحصیلی با میزان افسردگی، اضطراب و استرس و کیفیت زندگی وجود ندارد. افسردگی، اضطراب و استرس در این مطالعه با یکدیگر ارتباط مستقیم و با کیفیت زندگی ارتباط معکوسی را نشان می‌دهد نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت، که تحصیل در دانشگاه با توجه به وجود استرس های گوناگون، با اضطراب و افسردگی، و افت کیفیت زندگی همراه است؛ جامعه‌ای که به سلامت خود و نسل های آینده خود می‌اندیشد باید با بررسی و رفع عوامل زمینه ساز و ایجاد کننده استرس و به تبع آن افسردگی و اضطراب، در راه نیل به آرمان های خود گام بردارد. LA eng UL http://ijnr.ir/article-1-128-fa.html M3 ER -