Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
8
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش بهداشت دوران بلوغ بر عزت نفس نوجوانان
The impact of puberty health education on self concept of adolescents
پرستاری
nursing
آموزش پرستاری
Nursing Education
مقدمه: نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان در دوران بلوغ با بسیاری از تغییرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسایل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آینده تأثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنها داشته باشد. آموزش بهداشت متناسب با نیازهای آنان، با شیوههای نوین آموزشی و از طریق منابع موثق از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف اصلی این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بهداشت بلوغ بر عزت نفس دانشآموزان دختر میباشد.
روش: در این پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی تجربی، 159 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمون (86 نفر) و کنترل (73 نفر) تقسیم شدند. آنگاه با یک برنامه آموزشی مدون تمامی دانشآموزان و مادران در گروه مداخله مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود، که در سه مرحله (قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش) در اختیار نمونهها قرار داده شد. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه دادهها در دو گروه از آزمونهای پارامتری، t مستقل و مجذور کای استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمره عزت نفس قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (416/0=p). ولی بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش آزمونهای آماری اختلاف معناداری را در میانگین نمرات عزت نفس نشان دادند (002/0=p) و (001/0p<).
نتیجهگیری: ارایه برنامههای آموزشی مدون در دوران بلوغ در افزایش عزت نفس دختران نوجوان نقش ارزندهای دارد.
Introduction: Adolescents, as a large age group in the world, face many physical and psychological changes in their puberty period. If enough attention is not paid to such changes, may be girls won’t knowledge and self concept to charge the case. Health education proper to their needs and through new educational methods and reliable sources is of great importance. This study mainly aims to examine the impact of puberty health education on self concept of adolescents.
Method: In this experimental trial training study, through random sampling, 159 femail high school divided in to two groups of experimental (N=86) and control (N=73).Then with a systemic educational plan, all students and their mothers in experimental group were instructed. Data was gathered by demographic questionnaire and Cooper smith’s self esteem scale. Questionnaires were completed by students in three phases (before and after training and three months after the end of educational program). Data were analyzed by parametric tests, independent T test and chi square.
Results: There were no significant difference among total mean scores of self concept in pre intervention phase (P=0.416), but, there were significant difference in two groups in post intervention phase and three months after the intervention (P=0.002) and (P<0.001).
Conclusion: Performing systemic educational programs during puberty has a crucial role in young girl’s self concept increase.
عزت نفس، آموزش، آموزش بهداشت، بلوغ، نوجوان
Self concept, education, health education, puberty, adolescent
47
57
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-123&slc_lang=fa&sid=1
M
Kheyrkhah
معصومه
خیرخواه
m-kheirkhah@tums.ac.ir
1370031947532846007716
1370031947532846007716
Yes
H
Mokarie
هدی
مکاری
1370031947532846007717
1370031947532846007717
No
L
Neisani
لیلا
نیسانی سامانی
1370031947532846007718
1370031947532846007718
No
F
Hoseini
فاطمه
حسینی
1370031947532846007719
1370031947532846007719
No